En god idé + designtænkning = stor donation
Da Huset Venture på workshoppen Bæredygtig Fremgang blev introduceret for designtænkning, drømte de ikke om, hvad det ville føre med sig. I dag står de med et helt nyt forretningsområde, som kan skabe arbejdspladser til ufaglærte.
Huset Venture er Danmarks største socialøkonomiske virksomhed, som arbejder for at skabe jobs til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.
Selvom bæredygtigheden allerede er et naturligt og vigtigt afsæt for det daglige virke, valgte virksomheden at melde sig til workshoppen Bæredygtig Fremgang, som udbydes af Designskolen i Kolding.
”Markedet har for alvor fået øjnene op for vigtigheden af bæredygtighed. Derfor ønskede vi at få endnu flere redskaber til at tænke bæredygtighed hele vejen rundt,” siger afdelingsleder fra Huset Venture i Aarhus, Lars Holstein.
Designtænkning – i fire(ethalvt) trin
Designtænkning er en uhyre populær innovationsmetode, som ultrakort kan beskrives som mødet mellem teknologi og mennesker. Eller som Tim Brown fra californiske Ideo, som var nogle af de første til at udvikle og benytte designtænkning forklarer det:
"Designtænkning er en tilgang til innovation med udgangspunkt i mennesker. Den bruger redskaber fra designerens værktøjskasse, til at integrere de behov mennesker har, de muligheder ny teknologi tilbyder, og kravene fra markedet og virksomhederne.”
Ultrakort fortalt handler det om:
1. Find frem til det problem du vil løse – noget der ofte kræver nogen, der har været i kontakt med de mennesker der har problemet.
2. Find på og overvej mange mulige løsninger – uanset hvor åbenlys en bestemt løsning synes at være.
3. Giv løsningerne tid til at vokse og udvikle sig – selv de bedste ideer kan nemt slås ihjel i starten, så de skal passes og plejes i den tidlige fase.
3.5. Gentag – man kan skulle gennem punkt to og tre flere gange for at lande den bedste idé.
4. Udfør – tag din løsning med ud i virkeligheden og brug den.
Kilde: Ideo og Fast Company
En helt ny måde at tænke på
For Huset Venture var målet at få inspiration til at udvikle nye forretningsområder i bæredygtighedens navn. Undervejs blev de introduceret for en lang række forskellige værktøjer, som efterfølgende har fundet plads i virksomhedens interne værktøjskasse, som f.eks. designtænkning og at være bevidst om, hvorvidt man tænker åbent eller lukket.
”Det allervigtigste, vi har taget med os, er måden at tænke på. I dag tør vi kigge på en idé og arbejde i dybden med den, inden vi begynder at forholde os kritisk til den. Det giver nogle helt andre resultater,” siger Lars Holstein, der fortæller, at man førhen ofte fik aflivet idéerne, inden de for alvor fik en chance.
Fra skrot til arbejdspladser
At designtænkningen virker, blev helt konkret for Huset Venture, da en medarbejder foreslog at arbejde med it-skrot.
”Før ville vi nok have skudt idéen ned, men i stedet valgte vi at gå i dybden med den ved at bruge de teknikker, vi havde lært. Vi tillod os kort sagt at turde tænke ind i alle mulighederne.” siger Lars Holstein.
Den proces har gjort, at Huset Venture i dag står med et helt nyt produktområde, der rammer ned i ét af deres vigtige fokusområder: At skabe nye beskæftigelsesmuligheder for ufaglærte. Projektet var så gennemtænkt og attraktivt, at Salling Fondene har valgt at støtte Huset Venture med en donation på 4,5 mio. kroner til projektet, der giver mulighed for at gøre it-skrot til en del af en cirkulær økonomi og for at give de tekniske komponenter en højere anvendelsesgrad.
Kultur af samhørighed og løsninger
Men også på et mere organisatorisk plan har workshoppen rykket ved arbejdsgangene i Huset Venture, fortæller Lars Holstein:
”Ved hjælp af de værktøjer, vi fik med os, har vi formået at inddrage medarbejderne i langt højere grad, så vi får tænkt deres bidrag ind i vore processer. Ofte er det jo personalet, der sidder med de helt rigtige løsninger. Vi har etableret en ny medarbejdergruppe, hvor alle husets afdelinger er repræsenteret, som fungerer som et anneks til samarbejdsudvalget. Dermed har vi fået skabt en kultur af samhørighed, hvor mange byder ind med løsninger.”
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: innovation og bæredygtighed