Interesseorganisation: En bred definition af greenwashing kan hæmme banksektoren
En vag definition af greenwashing kan stoppe banker fra at lancere bæredygtige produkter, mener Finans Danmark forud for udsigten til en ny europæisk definition. NGO mener imidlertid, at det giver anledning til at arbejde mere fokuseret på sin markedsføring.
I øjeblikket diskuterer flere europæiske myndigheder, hvordan greenwashing skal defineres for den internationale, finansielle sektor.
Og det skaber bekymring i branchen, der frygter, at en for bred definition vil gøre bankerne skyldige i greenwashing på områder i tilfælde, hvor de ikke er klar over det. Omvendt mener miljøorganisationer, at ansvaret for at underbygge sin markedsføring ved blandt andet grønne investeringer bør ligge på bankernes banehalvdel.
Det skriver Børsen.
Læs også: Uklare EU-regler hæmmer bæredygtige investeringer
Bekymringen har fået bankernes interesseorganisation, Finans Danmark, til at sende et såkaldt høringssvar til ESA, der er de europæiske finansielle myndigheder.
Her advarer interesseorganisationen mod en for bred definition, fortæller Birgitte Søgaard Holm, direktør for Investering og Opsparing i Finans Danmark.
“Hvis greenwashing er defineret så bredt, som der bliver lagt op til, svarer det til, at der kan uddeles bøder, hvor fartgrænsen ikke er fastsat endnu. Der er ingen tvivl om, at der skal slås hårdt ned på greenwashing, hvis det er bevidst, eller reglerne er klare, men i vores øjne handler greenwashing om, at nogle klare rammer overskrides,” siger hun til Børsen og tilføjer, at udsigten til beskyldninger om greenwashing på baggrund af omstændigheder, der ikke ligger klart for bankerne, kan gøre dem tilbageholdne i at lancere bæredygtige produkter.
Læs også: Danske Bank vil være bæredygtig, men investerer milliarder i olievirksomheder
Hos Mellemfolkeligt Samvirke ser man imidlertid anderledes på tingene. Her mener Eigil Johannisson, Climate Policy Lead hos organisationen, at den finansielle sektor bør arbejde ud fra et forsigtighedsprincip, hvis man er i tvivl om, hvorvidt ens produkter er grønne.
Han fortæller desuden, at det kan skærpe udvalget af produkter, netop fordi bankerne skal tage tydeligere stilling til det bæredygtige aspekt, og fordi greenwashing er et udbredt problem i hans øjne kan et øget fokus på området være ”rigtig tiltrængt.”
- HCL