Københavns Kommune gik forrest – og nu kan du finde de forbrugsartikler i SKI-kataloget, der opfylder kravene fra POGI
Københavns Kommune og Abena indgik i efteråret 2016 et samarbejde om at synliggøre de forbrugsartikler på aftale 50.20, der opfylder kravene fra Partnerskab om Offentlige Grønne Indkøb (POGI). Det kommer nu alle de tilsluttede brugere til gavn.
Af Statens og Kommunernes Indkøbsservice, SKI
Bragt på vegne af Forum for Bæredygtige Indkøb
Københavns Kommune har længe haft stor fokus på grønne indkøb, og det fylder stadig mere i kommunen, der også er medlem af POGI.
”Det betyder meget for os, at de produkter, vi køber, er i orden, og vi har forpligtet os til at leve op til POGI-krav i vores indkøb. Derfor har vi et stigende fokus på, at der er et grønt sortiment på kommende aftaler, samt at vi i vores kontraktstyring følger op på, om vores brugere køber de produkter, der lever op til kravene i POGI”, siger Mie Jensen, contract manager i Københavns Kommune.
Det grønne indkøbsbehov er dækket på aftalen
I september 2016 tiltrådte Københavns Kommune SKI’s kommunalt forpligtende aftale 50.20 Forbrugsartikler, hvor Abena er eneleverandør. Efter kort tid stod det klart, at brugerne i kommunen ikke udelukkende købte de forbrugsartikler på aftalen, der lever op til POGI kravene. Derfor indgik Københavns kommune i samarbejde med Abena om at sikre, at der var alternativer i alle produktgrupper, der levede op til POGI-kravene.
”Sammen med vores miljøkonsulent tog vi et møde med Abena, og de var positive over for at indgå et samarbejde med os. Vi startede derfor med at kortlægge, hvad vi rent faktisk købte, og hvilke produkter på aftalen vi kunne konvertere til, fordi de levede op til POGI’s krav. Det viste sig, at der var ca. 100 produkter tilbage, som vi købte i kommunen og ikke kunne konvertere uden videre. Her skulle vi lave separate handlingsplaner,” fortæller contract manager Eva Dinesen, der stod for implementeringen af aftalen.
Handlingsplanerne omfatter blandt andet udskiftning af sæbedoseringsanlæg, så de er kompatible med de forbrugsartikler på aftalen, der lever op til POGI’s krav. Den proces er stadig i gang, og Abenas konsulenter hjælper København Kommunes brugere med udskiftningerne og med at konvertere til forbrugsartikler, der lever op til POGI-målene.
"Abena vil gerne bidrage til at mindske miljøbelastningen og arbejder kontinuerligt med miljømærkning og miljøoptimering af vores produkter. Vi ser derfor POGI’s indkøbsmål som et rigtig godt supplement til de officielle miljømærker, og det viser, at der også kan indkøbes med en miljøvenlig profil, selvom produkterne ikke har et officielt miljømærke," siger Jane Lautrup Asmussen, udbudschef i Abena.
Mie Jensen kvitterer for samarbejdet: ”Vi er glade for, at Abena ville indgå i et samarbejde med os, og at vi har fået den samme leverandør til alle vores forbrugsartikler. Nu kan vi både leve op til forpligtelsen på SKI’s aftale og til POGI."
POGI på SKI-aftaler
50.20 Forbrugsartikler er den første SKI-aftale, hvor de produkter, der lever op til POGI’s indkøbsmål, er blevet markeret med POGI’s logo i SKI-kataloget. Det gør det muligt at filtrere og søge efter produkter, der lever op til POGI-målene og hente dem ind i egne kataloger.
Når du fremover foretager søgning i SKI-kataloget, vil POGI-logoet således nu være synligt, og kan vælges på lige fod med andre produktegenskaber.
”SKI indgik i 2013 en samarbejdsaftale med POGI, og på mange af de forpligtende rammeaftaler er POGI’s indkøbsmål omfattet af kravsspecifikationen. Det betyder, at vi på disse aftaler har stillet krav til produkter og ydelser, hvor det er relevant. Hvis der ikke er opbakning blandt vores kunder til, at et specifikt miljøkrav skal gælde hele i sortimentet på en aftale – oftest på baggrund af en prisstigning – indarbejder SKI typisk kravet på udvalgte varelinjer. Aftalen tilbyder på den måde både varelinjer, der lever op til det grønne krav, og varelinjer, der ikke gør,” siger Katrine Pape Huldahl, udbudsjurist og CSR-ansvarlig i SKI og tilføjer:
”På kommende aftaler vil SKI have fokus på at få POGI-mærket produkterne i SKI-kataloget. Det bidrager til at synliggøre, hvilke produktlinjer der er grønne – og kan være kundernes rettesnor, når de ønsker at købe grønt.”