Kaffetønden – en cirkulær emballageløsning

Hos KONTRA Coffee har vi siden 2021 vi sparet mange tons CO2 ved at bruge cirkulære kaffetønder. Og sparet endnu mere ved at dele tønden med andre firmaer. Vi mener, at der skal tages et fælles ansvar for vores planet, og det gør vi bedst ved at dele vores gode ideer.

I 2021 sendte KONTRA Coffee den første kaffetønde ud i Danmark, fyldt med vores friskristede kaffe. Det var resultatet af en lang proces med mange overvejelser og tests igennem teknologisk institut, der verificerede vores CO2 besparelser. Den gode ide har vi delt med andre kaffefirmaer, som Ønsk, Slow og Original Coffee, som vi har ristet kaffe for i en årrække. Det var naturligt for os at give dem mulighed for at bruge den gode idé, da de i 2021 spurgte om de kunne blive en del af projektet.

Vi skal som kaffebranche i Danmark arbejde sammen, dele erfaringer og kigge indad, hvis vi skal gøre kaffeproduktionen mere ansvarlig. Og vi kan ikke gøre det uden de virksomheder, der hver dag vælger ansvarlig kaffe til, ved ikke at skubbe til priskrigsagendaen, men prioriterer god kaffe, kvalitetsmaskiner og de vigtige serviceaftaler.

Tønderejsen
Det hele startede i 2017 hvor Hvidovre kommune inviterede os indenfor i projektet Bæredygtig Bundlinje der kiggede på optimering af emballage. Her tog vi snakken om vores kaffeposer, og hvordan vi kunne få en mere ansvarlig emballage. Det ledte os på en udviklingsrejse, hvor vi testede mange forskellige muligheder, papkasser, store plastikposer, plastik kasser etc. Det var først da Morten Münchow fra CoffeeMind (som nu er en del af KONTRA) gav os et tip om en tønde, han havde set i Paris, at vi vidste vi havde fundet en vinder. Det blev starten på vores emballagetønde, som vi kender den i dag. Vi kalder den kaffetønden, Ønsk kalder den bøtte. Kært barn mange navne – og vi er bare glade for at dele vores koncept, så vi sammen kan spare på CO2.

Det koster at være frontløber
Vores udviklingsrejse stoppede ikke, da vi havde fundet tønden. For nu skulle der udvikles et vaskeri, der kunne håndtere alle de tønder vi ville få retur – så det cirkulære blev en realitet. Det har vi gjort i samarbejde med fødevarestyrelsen for at sikre, at alt lever op til de regler, der er på området. Så det var med en stor portion stolthed, da vi fyldte friskristet kaffe i tønderne og sendte de første tønder ud i verden i 2021.
I dag sender vi årligt, mere end 10.000 tønder med friskristet kaffe ud i det danske kaffelandskab. Vi fylder tønden med friskristede kaffebønner, leverer den til kunden, tager den med retur når den er tom, vasker den og fylder den igen med kaffebønner.

Systemet fungerer præcis, som da mælkemanden i gamle dage satte den friske mælk foran kundens dør om morgenen, og tog de tomme flasker med tilbage til mejeriet. Ligesom mælken blev leveret frisk, kan vi ved at levere i 5 kg tønder, sikre friskristet kaffe til arbejdspladser uden unødigt spild af kaffe, der står og bliver for gammelt i poser.
Tønden er altså både en god idé i forhold til minimering af ressourcer og i optimering af kvalitet.

Når vores CO2-regnskab ser bedre ud, så gør vores kunders det også
Teknologisk Institut har beregnet vores klimaaftryk på emballagedelen af kafferejsen. Ved skift fra de traditionelle 1 kg kaffeposer til den cirkulære kaffetønde, der tages retur fra kunder, vaskes og fyldes på ny, har vi reduceret materialeforbruget i emballeringen med 88 % og klimaaftrykket af emballagesystemet med lige under 63 % målt i CO2-ækvivalenter - ikke så lidt endda (læs mere her).

I 2022 leverede vi næste 50 ton kaffe i tønder. Det giver en besparelse på CO2-budgettet på lige omkring 7,5 ton CO2 alene på emballagen. Det svarer til 55.000 km i en benzindrevet personbil. I 2023 er levering i tønder endnu højere og dermed også en højere CO2 besparelse. Den udvikling forventer vi kun vil vokse.
Og det kommer alle vores kunder til gode, da de kan indregne besparelserne i deres grønne regnskab. Så når vores CO2-regnskab ser bedre ud, gør deres det også. Med et øget fokus på ansvarlige kaffeløsninger, ser vi et stort potentiale for at vende blikket mod os selv og dermed spare atmosfæren for tonsvis af CO2 de kommende år.

Den cirkulære kaffetønde har enorm signalværdi
Kaffeordningen på de danske arbejdspladser er blevet en vigtig brik i at gøre virksomheder grønnere. Og det er ikke kun udadtil kaffen har en god signalværdi. Den kaffe du byder dit personale, er alfa og omega for trivsel. Kaffen ligger nemlig på en klar førsteplads over foretrukne personalegoder i en undersøgelse YouGov har foretaget.

At danskernes foretrukne personalegode er kaffe, går hånd i hånd med det faktum, at Danmark er den 5. mest kaffedrikkende nation i verden. Og det forpligter! Det er os som kaffeleverandører, der kan gøre kaffeordningen mere ansvarlig – og det er virksomhedsejerne og ledernes ansvar, at vælge den mest ansvarlige løsning på personalets vegne.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ansvarlige indkøb af kaffe

Danskerne elsker kaffe og fri adgang til den på arbejdet er et yndet personalegode. Den bedste smag har den kaffe, som er købt med tanke for ansvarlig dyrkning og salg. CSR.dk finder lommelygten frem og kigger på nogle af dem, der kan hjælpe.

06.10.2023KONTRA Coffee

Sponseret

Kaffetønden – en cirkulær emballageløsning

06.10.2023KONTRA Coffee

Sponseret

DE VIGTIGSTE VALG I DEN DAGLIGE KOP KAFFE