Kan marketing give mening?

Virksomheders kommunikation med deres kunder er presset. Hverken forbrugere eller erhvervskunder tror på de traditionelle budskaber, er trætte af at få dem præsenteret og leder efter noget andet. Kan vi finde det på Sustainable Brands-konferencen i næste uge?

Branding og marketing er nødt til at ændre kurs, siger Thomas Kolster. .

22.09.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Vi er virkelig trætte af at få kastet reklamer i hovedet. Først og fremmest vil vi lyttes til og se brandet bidrage til noget, vi går op i, som en del af en fælles indsats” siger Thomas Kolster rådgiver om branding med purpose. Eller Mr. Goodvertising, som han også går under, opkaldt efter titlen på sin bog fra 2012.

Thomas Kolster rejser verden rundt med sit budskab om at marketing, reklame og branding må finde nye historier at fortælle for at trænge igennem i en social tidsalder. Historier der interesserer kunderne og rammer temaer, de går op i. Som kan være klima. Eller fattigdom, rent vand, kvinders rettigheder, global ulighed, dyrevelfærd, flygtninge eller noget helt syttende.

I næste uge, d. 26- 28. september, er det i København, det foregår.

Hvordan vinder man?
Ifølge Thomas Kolster er det ikke småting, der er på spil, det er et spørgsmål om overlevelse i en tid hvor virksomhedernes levetid er på vej ned, og mange forretningsmodeller er stærkt udfordret.

Overlevelse handler om at få sit brand – en kombination af de relationer en vare og virksomhed har til omverdenen og den historie man fortæller om sig selv – til at rumme både behovet for at nå en målgruppe og behovet for at der bidrages til bæredygtige løsninger. Så brandet er med til at skabe mening for den enkelte og er med til reelt at påvirke udviklingen inden for et bestemt emne.

”Hvis du vil have folk til at gide dig, så skal du til at sørge for, at du gør en forskel inden for emner, der er vigtige I deres liv,” forklarer Thomas Kolster.

Det er et tema, man kan udforske meget mere på Sustainable Brands-konferencen i næste uge. Modsat mange andre konferencer om bæredygtighed bruges en stor del af tiden på at forfølge ideer og løsninger til, hvordan man bygger et troværdigt brand, og ikke mindst hvordan man engagerer kunder i det projekt.

”Det er der et godt program med både store lokale og internationale navne. Og med workshops hvor det bliver meget mere hands-on end det man normalt ser på konferencer. Det synes jeg er det bedste ved Sustainable Brands,” siger Thomas Kolster.

Svært at finde den rigtige model
Men nøglen til hvordan virksomheder drager purpose – et meningsfyldt større mål – ind i deres ledelse, arbejde og markedsføring er ikke helt fundet endnu.

”Der er ikke mange af verdens store virksomheder og brands, som man kan pege på og sige: ”de gør det godt”. Men det er også svært og kræver hårde valg, for virksomhederne skal beslutte sig for hvad de går op i, og så indrette deres forretning derefter,” siger Thomas Kolster.

Noget af det, vi ved allerede nu, er hvordan det ikke ser ud – branding med purpose. Vi ved at det ikke kun kan være symbol-kommunikation i en enkelt kampagne. Det kan heller ikke være noget man føjer til uden på sin business as usual. Og det kan heller ikke være i så store linjer, at det ikke kan styres efter.

”Jeg forstår slet ikke sådan noget purpose der er klistret på ved siden af vision og mission. Så ender man tit i sådan noget bredt formuleret om at ville være god mod dyr og børn. Problemet er, at det ikke giver retning eller hjælper med at vælge – hverken for ledelsen, medarbejderne eller kunderne. Det fortæller ikke noget om, hvem virksomheden eller brandet er, og hvilke valg man har måttet tage for at leve op til sit purpose,” forklarer Thomas Kolster.

Hvad er inddragelse så?
En af de ting, Thomas Kolster går og tænker over i denne tid, er, hvad man kan lære af de helt nye virksomhedstyper der opstår, om vejen mod bæredygtighed kommer nede fra den undergrund, og hvad de store, anerkendte virksomheder bidrager med?

Han har et eksempel, han godt kan lide. Det handler om kaffekæden Starbucks, som siden sin start har været berømt for sit arbejde for bæredygtighed, og det har givet dem rigtig mange point. Men er deres centraliserede model den mest effektive ift at skabe impact? Og hvordan hænger mange sager om arbejdsforhold og skattebetaling sammen med deres idé om at være gode samfundsborgere?

Modsat på størrelsesskalaen finder man så en to år gammel virksomhed, Wheelys. De sælger også kaffe, men fra specialproducerede cykelcafeer med økologiske varer, som har bredt sig til 45 lande i løbet af de to år. Hver cykelcafe er personlig ejet og det decentrale ejer-system er med til at skabe ægte empowerment og forbundethed med lokalsamfund.

”Hvilken model bliver dominerende på længere sigt? Det ved vi ikke, men de nye typer forretning viser også noget om, hvad der motiverer og driver vækst i dag,” siger Thomas Kolster. 

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

Closing Loops: Danmarks store skridt mod en mere cirkulær fremtid

18.04.2024CSR.dk

17.04.2024CSR.dk

Hovedsæde renoveret med 90 procent genbrugsmaterialer

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

19.03.2024Advice

Sponseret

ESG er ikke kun rapportering og compliance - det handler om forandringsledelse og konkurrenceevne

Jobmarked

Se alle

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden ISO 45003

På dette kursus får du en indsigt i konkrete metoder og værktøjer til at identificere, håndtere og forebygge psykosociale risici og dermed løbende forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Tid

09:00

Sted

Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Årskonference 2024: Fremtidens bæredygtighed og ESG

Hvordan bliver fremtidens bæredygtighed og ESG påvirket af eksterne stakeholdere? Og hvilke forventninger skal virksomheder imødekomme, hvis de ønsker at være konkurrencedygtige og gøre noget bedre for samfundet og planeten?

Dato

22.04.2024

Tid

12:30

Sted

Industriens Hus, H.C. Andersens Blvd. 18, 1553 København

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

22.04.2024

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus