Kan reklamebranchen være bæredygtig?

Reklameindustrien er en 800 mia. dollars stor industri, der opmuntrer til overforbrug mere end nogen andre brancher. Flere mener, at branchen bør tage ansvar. Steffen Max Høgh og Mikkel Christian Larsen diskuterer dette i dagens podcastepisode.

Mikkel Christian Larsen er Founder & Managing Director i virksomheden “Minds and Mountains”, som hjælper erhvervsfolk og privatpersoner med at søge bæredygtig kreativitet og inspiration fra naturen. Han har tidligere arbejdet i og viet 25 år af sit liv til reklamebranchen med alt hvad det indebar af kampagner, der handlede om at få forbrugerne til at købe og forbruge så meget som muligt.

Men en dag i 2018 fik han et Wake-up call, efter han læste IPPC-rapporten fra FN’s klimapanel og besluttede, at han ville være en del af løsningen fremfor en del af problemet. Nu kan han tydeligt se, hvordan reklame og marketing har været med til at skabe et forbrugssamfund, hvor ”det gode liv” har været lig med et uholdbart og ikke-bæredygtigt materialistisk liv.

Mikkel Christian Larsen mener at reklamebranchen har mistet både moral, etik og professionalisme når det kommer til at tage ansvar, og være del af den nødvendige bæredygtige transformation. Men der er et opgør på vej, og det vil komme fra medarbejderne:

”Mange medarbejdere har indset, at det ikke hænger sammen at arbejde i reklamebranchen, hvis man samtidig ønsker at hjælpe planeten. Men ledelsen er ikke fulgt med. For dem hersker der ”et business as usual mindset, de ikke har evnet at ændre på”, siger han.

Og der er brug for et opgør, for reklamer udleder også en masse CO2, udover at de stimulerer et overforbrug. ”Advertised Emissions” er et rammeværktøj med relaterede, faktuelle reklame-emissionsdata og kigger man på Storbritannien viser tallene, at 28% af samtlige borgeres CO2-udledning er direkte genereret af reklamer!

I episoden diskuterer Steffen og Mikkel også, hvordan reklamebranchen kan være med til at ændre fortællingen om den grønne omstilling. Lige nu er den trist, fordi den mest handler om at folk skal undvære bøffer, tøj, rejser etc. Men hvis reklamebranchen nu kunne fortælle historien om hvor meget federe  et liv vi alle kan få, kommer der nogle gode perspektiver på den grønne omstilling.

Lyt til episoden her: https://soundcloud.com/baredygtigbusiness/kan-reklamebranchen-vaere-baeredygtig

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er

09.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Sustainable Finance i Danske Bank