24.08.2020 | Strategi & ledelse
Kender du din mads klimaaftryk?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Forbrugerne kan nu holde øje med deres personlige klimaregnskab i Coops app. Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, har været med til at udvikle funktionen. Han forklarer, hvorfor et tal i appen pludselig kan blive interessant at følge.
Hvor slemme er vores fødevarer i det samlede klimaregnskab?
»Jeg synes ikke, de er slemme, men de fylder faktisk en stor del og nok også mere, end de fleste tror. Når man ser på den del af klimaregnskabet, vi selv som forbrugere kan gøre noget ved – altså huskøb, ferierejser, forbrug osv., så kommer næsten en fjerdedel af det samlede aftryk fra vores fødevarer. Det er altså en betragtelig del og cirka 3 gange mere, end vi udleder fra energiforbrug til opvarmning, transport og el.«
Hvad kan man gøre for at mindske klimaaftrykket fra sine fødevarer?
»Man kan gøre mange ting, først og fremmest følge kostrådene og spise masser af grøntsager, groft og grønt. Så er der nemlig en smule mindre plads på tallerkenen til det røde kød. 3 gode råd lyder. 1: Spis masser af grønt. Råd nummer 2 er lidt mere modigt og lyder: Spis mindre kød. Og hvis man spiser kød, så kan man lidt oftere vælge det lysere kød frem for det røde kød, for det lyse kød har lavere aftryk. Og råd nummer 3: Spis op og undgå madspild. Undersøgelser viser, at op mod 25 procent af maden derhjemme går til spilde.«
Hvad kan mit klimaaftryk i Coops app bidrage med?
»Kigger forbrugeren i sin app, vil hun kunne finde et tal, der angiver klimaaftrykket som et gennemsnit pr. vare købt i en given uge. Det kunne være 1,76 kg CO2-ækvivalenter. Tallet gør det muligt for kunderne at sammenligne sig med et gennemsnit af de øvrige Coop-kunder. Vi kender jo ikke den enkelte kunde og ved ikke, hvor mange de er i husstanden, eller hvor ofte de handler, men vi beregner et gennemsnit af alle de varer, kunden har købt. Og så kan man også se, hvor stort et klimaaftryk man samlet set har på sine varer købt hos Coop i indeværende år. Det kan man så holde op imod, at en gennemsnitsdansker har et aftryk fra fødevarer på cirka 3000 kg CO2 pr. år.«
Læs resten af artiklen på Samvirke.dk.
Klima, miljø og energi

Coop har reduceret sin CO2-udledning med 32%
En grøn omstilling med solceller, varmepumper, LED-lys, el-varebiler og mange andre tiltag har resulteret i en reduktion af Coops egen udledning på 32% siden 2018.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop tester varetransport med tog
Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker i en test, med en væsentlig klimabesparelse i sigte, hvor en række varer fra Spanien nu skal transporteres mere klimavenligt.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen skal sætte fokus på madspild
29. september er international Madspildsdag. Det fejrer Kvickly og SuperBrugsen med Happy Hour, hvor alle madvarer med kort holdbarhed sættes ned til halv pris. Festen starter kl. 19 i alle 342 butikker.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Coop lancerer personlig klimaberegner
Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet. Det tyder på, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne, mener Coop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

FDB Møbler klar med første Svane-mærkede møbel
Målet er at være Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Som den første har den ikoniske stol, J46 i EG, fået det fælles nordiske miljømærke Svanen. Næste skridt bliver en hel serie fra Børge Mogensen.
Indhold fra partner