Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar viser, at langt størstedelen af alle virksomheder benytter sig af standard-kommunikation.

09.03.2021

CSR.dk

”Words that work: effective language in sustainability communications” er navnet på en ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar.

”Tiden er ovre for ineffektiv, clichépræget bæredygtighedskommunikation. Vi har brug for et sprog der uddanner, overbeviser og inspirerer”, skriver Eileen Chen, bæredygtighedsrådgiver i Radley Yeldar, i et debatindlæg.

Standard-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt fra emballage til kampagner og i generel virksomhedskommunikation.

Radley Yeldar har defineret otte typer af klichéer, der typisk findes i bæredygtighedskommunikation – floskler som f.eks. ”vi er engagerede”, og ”vores største udfordring”. ”Verbal Stock Bæredygtighed” kalder Radley Yeldar det.

Læs også: 'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

”Det overraskende er, at næsten alle større virksomheder bruger dette sprog. 98 procent af Forbes’ 50 mest værdifulde mærker brugte mindst en kliché på deres hjemmeside; og i gennemsnit brugte de fire ud af de otte klichéer. Vi fandt også, at de i gennemsnit brugte ordet 'bæredygtighed' ti gange - mens førende bæredygtige mærker, såsom Patagonia, Ben & Jerry's og Allbirds kun bruger ordet én gang”, fortæller Eileen Chen.

Resultatet er, at når det kommer til bæredygtighedskommunikation kan du ofte ikke se forskellen på, hvad de forskellige virksomheder skriver. Fastfood-kæder skriver det samme som banker, modevirksomheder og teknologivirksomheder.

”Vi har indtil 2030 at redde planeten", læser man ofte på diverse hjemmesider under fanen bæredygtighed.

Klichéerne alene er nok til at afskrække folk, men blandet med skræmmende udsagn, har du en garanteret opskrift på at slukke for ethvert publikum, afslutter Eileen Chen.

Læs den fulde rapport her

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

5 gode grunde til at fortsætte med ESG

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online