09.03.2021  |  Kommunikation

Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar viser, at langt størstedelen af alle virksomheder benytter sig af standard-kommunikation.

”Words that work: effective language in sustainability communications” er navnet på en ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar.

”Tiden er ovre for ineffektiv, clichépræget bæredygtighedskommunikation. Vi har brug for et sprog der uddanner, overbeviser og inspirerer”, skriver Eileen Chen, bæredygtighedsrådgiver i Radley Yeldar, i et debatindlæg.

Standard-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt fra emballage til kampagner og i generel virksomhedskommunikation.

Radley Yeldar har defineret otte typer af klichéer, der typisk findes i bæredygtighedskommunikation – floskler som f.eks. ”vi er engagerede”, og ”vores største udfordring”. ”Verbal Stock Bæredygtighed” kalder Radley Yeldar det.

Læs også: 'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

”Det overraskende er, at næsten alle større virksomheder bruger dette sprog. 98 procent af Forbes’ 50 mest værdifulde mærker brugte mindst en kliché på deres hjemmeside; og i gennemsnit brugte de fire ud af de otte klichéer. Vi fandt også, at de i gennemsnit brugte ordet 'bæredygtighed' ti gange - mens førende bæredygtige mærker, såsom Patagonia, Ben & Jerry's og Allbirds kun bruger ordet én gang”, fortæller Eileen Chen.

Resultatet er, at når det kommer til bæredygtighedskommunikation kan du ofte ikke se forskellen på, hvad de forskellige virksomheder skriver. Fastfood-kæder skriver det samme som banker, modevirksomheder og teknologivirksomheder.

”Vi har indtil 2030 at redde planeten", læser man ofte på diverse hjemmesider under fanen bæredygtighed.

Klichéerne alene er nok til at afskrække folk, men blandet med skræmmende udsagn, har du en garanteret opskrift på at slukke for ethvert publikum, afslutter Eileen Chen.

Læs den fulde rapport her

- MTN

Denne artikel er en del af temaet I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere