Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar viser, at langt størstedelen af alle virksomheder benytter sig af standard-kommunikation.

09.03.2021

CSR.dk

”Words that work: effective language in sustainability communications” er navnet på en ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar.

”Tiden er ovre for ineffektiv, clichépræget bæredygtighedskommunikation. Vi har brug for et sprog der uddanner, overbeviser og inspirerer”, skriver Eileen Chen, bæredygtighedsrådgiver i Radley Yeldar, i et debatindlæg.

Standard-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt fra emballage til kampagner og i generel virksomhedskommunikation.

Radley Yeldar har defineret otte typer af klichéer, der typisk findes i bæredygtighedskommunikation – floskler som f.eks. ”vi er engagerede”, og ”vores største udfordring”. ”Verbal Stock Bæredygtighed” kalder Radley Yeldar det.

Læs også: 'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

”Det overraskende er, at næsten alle større virksomheder bruger dette sprog. 98 procent af Forbes’ 50 mest værdifulde mærker brugte mindst en kliché på deres hjemmeside; og i gennemsnit brugte de fire ud af de otte klichéer. Vi fandt også, at de i gennemsnit brugte ordet 'bæredygtighed' ti gange - mens førende bæredygtige mærker, såsom Patagonia, Ben & Jerry's og Allbirds kun bruger ordet én gang”, fortæller Eileen Chen.

Resultatet er, at når det kommer til bæredygtighedskommunikation kan du ofte ikke se forskellen på, hvad de forskellige virksomheder skriver. Fastfood-kæder skriver det samme som banker, modevirksomheder og teknologivirksomheder.

”Vi har indtil 2030 at redde planeten", læser man ofte på diverse hjemmesider under fanen bæredygtighed.

Klichéerne alene er nok til at afskrække folk, men blandet med skræmmende udsagn, har du en garanteret opskrift på at slukke for ethvert publikum, afslutter Eileen Chen.

Læs den fulde rapport her

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus