Klimakompetencer skal være interne
Skal virksomhederne fra klimasnak til klimahandling er der brug for kompetenceudvikling. Et nyt tilbud vil sørge for netop dette.
De politiske ambitioner på klimaområdet er store, og både offentlige og private virksomheder ønsker at bidrage. I praksis er det dog ofte en udfordring at koble globale mål og langsigtede strategier til handlinger, der skaber reel effekt.
I mange af de virksomheder og organisationer, der lige nu arbejder med at omsætte de store klimaambitioner til handlinger, oplever man, at det er vanskeligt at overskue klimaområdets mange principper og terminologier og ikke mindst vanskeligt at forløse det forretnings- og konkurrencemæssige potentiale.
Det har givet nye skud på uddannelsesstammen, med projekter som DI’s KlimaklarNU og nu også et nyt tilbud om at uddanne virksomhedernes ledelse og nøglemedarbejdere i klimahandlinger i praksis, gennem initiativet ”klimakurser.dk”. Ni lektioner i tre moduler skal gøre virksomhedernes medarbejdere klar til at løfte opgaven.
”Hvis de danske virksomheder skal have en konkurrencefordel, og vi skal vi nå det danske mål om 70 procent reduktion i CO2-udledningerne i 2030 og EU-målet om klimaneutralitet i 2050, så skal udviklingen simpelthen gå hurtigere, end den gør i dag. Og det kræver, at virksomhederne har bedre styr på værktøjskassen”, siger projektets initiativtager Thue Birk Svenningsen.
Ud med konsulenterne
Visionen bag klimakurser.dk er at samle mange års rådgivningserfaring og viden i træningsprogrammer for de medarbejderne, der skal omsætte klimastrategierne til virkelighed. Ambitionen er at træne mindst 1.000 nøglepersoner fra danske virksomheder inden for det første år.
De første hold af danske virksomheder har været igennem træningsprogrammet ”Klimahandling og klimaregnskab i praksis”, og i hvert fald én af deltagerne var godt tilfreds.
”Arbejdet med klima var nyt for mig, men kurset har givet mig en rigtig god grundforståelse af, hvad det vil sige at arbejde med klima og klimaregnskab. Vi kom på en pædagogisk måde hele vejen fra globale principper til konkrete handlinger, og jeg føler mig langt mere parat til at indgå i de opgaver der opstår i arbejdet med klima og svare de interessenter, der ønsker at få uddybet hvad Easyfood gør i klimadagsordenen,” siger Kirsten Jensen, Chief Innovation Officer i Easyfood på klimakurser.nu.
Essensen i tilbuddet er, at det er virksomhederne selv, som skal have klimakundskaberne ind under huden. På websitet kan man således læse, at klimakurser.dk siger nej til konsulenter og ja til kompetencer.
”Vores erfaring fra både små og store virksomheder er, at mange vælger at lade eksterne konsulenter hjælpe med at udarbejde handlingsplaner og opstille klimaregnskaber. Den tilgang løser det umiddelbare behov, men når konsulenterne går, tager de kompetencerne med sig, og så står virksomhederne med behov for ekstern hjælp år efter år. Hvis de danske virksomheder for alvor skal rykke på klimaområdet, bør de i højere grad opbygge kompetencerne internt,” siger Thue Birk Svenningsen.
- EHS
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: klimastrategier
Hvad skal en god klimastrategi kunne i dag? Og hvordan kommer man i gang? CSR.dk leder efter svarene.