Klimamærke til dagligvarer skaber udfordringer

En ny ordning med klimamærkning skal gøre det nemmere for danskerne at tænke grønnere, når de handler. Desværre spænder forskellige udfordringer ben for projektet

En klimamærkning skal give danskerne mulighed for at gå efter de dagligvarer, der sætter de mindste klimaaftryk. Foto: Coop..

05.03.2020

CSR.dk

Mærket skal afsløre den enkelte vares CO2-aftryk og Salling Groups ejer, Salling Fondene, har doneret 1,7 millioner kroner til projektet.

Jo Ottow Svendsen, Salling Groups CSR-direktør, håber, at konkurrenter i branchen også vil gøre brug af klimamærket, når det er færdigudviklet:

”En fremtidig mærkning står stærkere, hvis vi danner fælles front, i stedet for at kæderne hver for sig satser på en unik mærkning. Det nytter ikke, at vi går enegang”, siger hun til Dansk Handelsblad.

Mærket skal baseres på en klimadatabase, der indeholder de 500 mest sælgende produkter i dansk dagligvarehandel. Databasen er først klar i slutningen af 2020, og klimamærket skal udarbejdes bagefter.

Og det er ikke den eneste årsag til, at klimamærket har lange udsigter. Der er flere udfordringer forbundet med udformningen af mærket.

Svært at sammenligne
Eksempelvis er det svært at nå til enighed om, hvor i produktionskæden man starter en CO2-registrering eller et areal- eller vandforbrug ved produktionen af et givent produkt.

Den nye fødevaredatabase er nødvendig, for det allerede eksisterende data er svært at sammenligne fra produkt til produkt.

”Opgaven lige nu er at lave en brugbar og sammenlignelig database, hvor målet i første omgang er de 500 mest solgte produkter på tværs af dagligvaremarkedet. Vi bevæger os i så mange varekategorier, at hvis vi ikke har samme grundlag for data, så vil databasen, og et eventuelt klimamærke, blive mere vildledende end vejledende for kunderne”, forklarer Jo Ottow Svendsen til Dansk Handelsblad.

Coop er også interesserede i et klimamærke, men er bekymrede for manglen på en fælles beregningsmetode.

”Det er rigtig, rigtig svært at kunne sætte en præcis CO2-angivelse på den konkrete vare, for den vare kan i sommerhalvåret komme fra en dansk producent og i vinterhalvåret fra en udenlandsk producent”, siger Signe Frese, CSR-direktør i Coop Danmark, til Dansk Handelsblad.

Også Arla har vist interesse for mærket, og kræver blot, at det er forskningsbaseret og gælder for alle.

Læs også: Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen

Som et resultat af udfordringerne ser klimamærket allertidligst dagens lys i 2021.

- SMF

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle