Klimaneutral mælk tages af hylderne
Naturmælks nyligt lancerede CO2-neutrale minimælk bliver nu droppet af flere butikskæder. Det sker på baggrund af klager, der kalder det for vildledende markedsføring. Selskabet synes ikke, man har gjort noget forkert, og overvejer en relancering.
Det blev en kort fornøjelse for Naturmælk, der for et par uger siden kunne offentliggøre en ny minimælk, som i medierne er blevet omtalt som en ‘klimamælk’, grundet dens CO2-neutrale produktion. Det oplyser Landbrugsavisen.
Læs også: Supermarkeder udvikler guide til genanvendelig emballage
Markedsføringen af mælken har imidlertid ført til kritik fra interessenter, hvorfor Salling Group har valgt at fjerne den fra varesortimentet i Bilka, Føtex og Netto.
Brancheorganisationen Plantebranchen er blandt dem, der har kritiseret markedsføringen af den klimaneutrale mælk, og valgt at klage til Fødevarestyrelsen.
“Det har vi gjort, fordi loven siger, at når man reklamerer for fødevarer, så skal det være sandfærdigt, og det mener vi ikke er tilfældet. Mælken opfylder ikke betingelserne for at være CO2-neutral”, siger Frederik Madsen fra Plantebranchens sekretariat til Landbrugsavisen.
Manden bag mælken og formand for Naturmælk, Jens Krogh, understreger, at det er medierne, og ikke mejeriet selv, der har brugt ordet klimamælk. Ydermere udelukker han ikke, at Naturmælk vil relancere mælken på anden vis, da forbrugerne så ud til at have interesse for den.
Læs også: Dagligvarebranchen holder sammen under coronakrisen
"Vi bruger jo ikke selv ordet klimamælk. Det har været nogle medier, der har gjort det. Vi synes, at vi havde fundet en model, hvor vi kunne forklare, at vi forsøger at gøre noget andet i morgen end i dag og at forbrugerne kunne underbygge nogle tiltag ved at betale en krone ekstra,” siger han til Landbrugsavisen og tilføjer:
"Og vi så jo ud til at have fat i noget rigtigt, som folk gerne ville have. Det hele var udsolgt”.
- HCL