05.04.2023 | Kommunikation
Konsulent: Sådan kommunikerer du grønt på tværs af landegrænser
I et interview med Kommunikationsforum fortæller Morten Jastrup, selvstændig konsulent i strategisk bæredygtighed, hvad der skal til for at føre succesfuld grøn kommunikation i udlandet.
Et samlende narrativ, dygtige oversættere og en stærk såkaldt governancestruktur.
Det er ifølge Morten Jastrup, der er selvstændig konsulent i strategisk bæredygtighed og tidligere Managing Partner i Nordic Sustainability, hvor han har rådgivet en række af landets største virksomheder, de tre ingredienser, som skaber fundamentet for, at virksomheders bæredygtighedskommunikation kan gå på tværs af landegrænser.
Læs også: EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
Det skriver Kommunikationsforum, som har foretaget et interview med konsulenten.
Men ifølge Morten Jastrup er flere virksomheder tilbageholdne med at kommunikere om bæredygtighed, fordi man frygter at blive anklaget for greenwashing, og fordi der eksisterer en opfattelse af, at det er svært.
Læs også: For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?
“Mange føler ikke, at det spiller i en salgssammenhæng, og de er bange for at blive jaget vildt. Men hvis vi nu betragter bæredygtighed som et af flere kvalitetskriterier, så kan man spørge: Hvordan kommunikerer I om de andre kriterier? Så begynder man at have en stærk base af viden at stå på. Hvis du er en international virksomhed, så skal du tage udgangspunkt i den højeste fællesnævner,” siger han til Kommunikationsforum.
Han mener derfor, at ved at have et stærkt samlet narrativ kan man skabe hegnspæle, der kan fungere som navigation for kommunikationen, hvilket kræver gode kommunikationsfolk og en governancestruktur kan sørge for, at alle ved, hvor hegnspælene er.
- HCL
Supply chain

Knaphed på sand, sten og grus: Københavns betonaffald skal sikre råstoffer til fremtidens byggeri
Et nyt samarbejde mellem betonproducenten Unicon og Norrecco, der behandler byggeaffald med henblik på genanvendelse, vil modvirke mangel på råstoffer ved at udnytte større dele af overskuds- og nedrivningsbeton i hovedstadsregionen.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Klima, miljø og energi

Dansk FN-chef: Vi kan ikke genanvende os ud af klimakrisen
Inger Andersen, generaldirektør for FN's miljøprogram, advarer mod en stigende produktion af plastik.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.