Konsulent: Sådan kommunikerer du grønt på tværs af landegrænser
I et interview med Kommunikationsforum fortæller Morten Jastrup, selvstændig konsulent i strategisk bæredygtighed, hvad der skal til for at føre succesfuld grøn kommunikation i udlandet.
Et samlende narrativ, dygtige oversættere og en stærk såkaldt governancestruktur.
Det er ifølge Morten Jastrup, der er selvstændig konsulent i strategisk bæredygtighed og tidligere Managing Partner i Nordic Sustainability, hvor han har rådgivet en række af landets største virksomheder, de tre ingredienser, som skaber fundamentet for, at virksomheders bæredygtighedskommunikation kan gå på tværs af landegrænser.
Læs også: EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
Det skriver Kommunikationsforum, som har foretaget et interview med konsulenten.
Men ifølge Morten Jastrup er flere virksomheder tilbageholdne med at kommunikere om bæredygtighed, fordi man frygter at blive anklaget for greenwashing, og fordi der eksisterer en opfattelse af, at det er svært.
Læs også: For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?
“Mange føler ikke, at det spiller i en salgssammenhæng, og de er bange for at blive jaget vildt. Men hvis vi nu betragter bæredygtighed som et af flere kvalitetskriterier, så kan man spørge: Hvordan kommunikerer I om de andre kriterier? Så begynder man at have en stærk base af viden at stå på. Hvis du er en international virksomhed, så skal du tage udgangspunkt i den højeste fællesnævner,” siger han til Kommunikationsforum.
Han mener derfor, at ved at have et stærkt samlet narrativ kan man skabe hegnspæle, der kan fungere som navigation for kommunikationen, hvilket kræver gode kommunikationsfolk og en governancestruktur kan sørge for, at alle ved, hvor hegnspælene er.
- HCL