KPMG klar med rapport om socialt ansvarlige virksomheder
Revisions- og konsulentfirmaet KPMG har udgivet sin årlige rapport om socialt ansvar i forretningsverdenen. Det går fremad på området, men der er også udfordringer.
Social ansvarlighed og det at rapportere om sin indsats på området er blevet en global trend over de sidste 15-20 år. Det mener i hvert fald det internationale revisions- og konsulentfirma KPMG, der netop har udgivet sin årlige rapport, The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2015, om netop social ansvarlighed i erhvervslivet.
Rapporten gennemgår bl.a. hvordan de 250 største virksomheder i verden (G250) rapporterer om deres CO2-udslip i deres forskellige årsberetninger, finansielle udmeldinger, ligesom den indeholder kvantitativ data om omkring rapporteringsstrategien i 4.500 virksomheder i 45 lande. Alene væksten på sidstnævnte front indikerer områdets voksende globale vigtighed, mener KPMG.
Læs også: Lunken modtagelse af nye CSR-rapporteringsregler
Rapporten, der er blevet udgivet årligt siden 1993, blev i år lanceret i dagene op til COP21 i Paris, der startede i mandags. Forventninger til bl.a. en ny, ambitiøs aftale om reduktion af verdens udslip af drivhusgasser har været større end nogensinde op til mødet, og derfor er G250-virksomhedernes rapporteringsstrategi på netop det felt blandt fokuspunkterne i årets rapport.
Blandt årets pointer kan nævnes:
- En mangel på konsekvens i den type information, virksomhederne frigiver på områder, der gør det næsten umuligt at sammenligne deres indsatser.
- Europæiske virksomheder er betydelig bedre til at fortælle om deres CO2-indsats end deres konkurrenter i USA og Asien
- De europæiske virksomheder klare sig tillige bedst når det kommer til reduktioner
- Transportsektoren ligger helt i top i forhold til rapportering om CO2, mens olie- og gasvirksomheder indtager bundplaceringerne
- Når det kommer til CR-rapportering generelt halter detailbranchen efter alle andre
- Næsten halvdelen (47 procent) af G250-selskaberne offentliggør ikke konkrete mål for reduktion af CO2, og af dem der gør, forklarer kun omkring hver tredje (35 procent) hvorfor de har valgt de mål, de har.
-AK