02.12.2015  |  Kommunikation

KPMG klar med rapport om socialt ansvarlige virksomheder

Revisions- og konsulentfirmaet KPMG har udgivet sin årlige rapport om socialt ansvar i forretningsverdenen. Det går fremad på området, men der er også udfordringer.

Social ansvarlighed og det at rapportere om sin indsats på området er blevet en global trend over de sidste 15-20 år. Det mener i hvert fald det internationale revisions- og konsulentfirma KPMG, der netop har udgivet sin årlige rapport, The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2015, om netop social ansvarlighed i erhvervslivet.

Rapporten gennemgår bl.a. hvordan de 250 største virksomheder i verden (G250) rapporterer om deres CO2-udslip i deres forskellige årsberetninger, finansielle udmeldinger, ligesom den indeholder kvantitativ data om omkring rapporteringsstrategien i 4.500 virksomheder i 45 lande. Alene væksten på sidstnævnte front indikerer områdets voksende globale vigtighed, mener KPMG.

Læs også: Lunken modtagelse af nye CSR-rapporteringsregler

Rapporten, der er blevet udgivet årligt siden 1993, blev i år lanceret i dagene op til COP21 i Paris, der startede i mandags. Forventninger til bl.a. en ny, ambitiøs aftale om reduktion af verdens udslip af drivhusgasser har været større end nogensinde op til mødet, og derfor er G250-virksomhedernes rapporteringsstrategi på netop det felt blandt fokuspunkterne i årets rapport.

Blandt årets pointer kan nævnes:

  • En ”mangel på konsekvens” i den type information, virksomhederne frigiver på områder, der gør det ”næsten umuligt” at sammenligne deres indsatser.
  • Europæiske virksomheder er betydelig bedre til at fortælle om deres CO2-indsats end deres konkurrenter i USA og Asien
  • De europæiske virksomheder klare sig tillige bedst når det kommer til reduktioner
  • Transportsektoren ligger helt i top i forhold til rapportering om CO2, mens olie- og gasvirksomheder indtager bundplaceringerne
  • Når det kommer til CR-rapportering generelt halter detailbranchen efter alle andre
  • Næsten halvdelen (47 procent) af G250-selskaberne offentliggør ikke konkrete mål for reduktion af CO2, og af dem der gør, forklarer kun omkring hver tredje (35 procent) hvorfor de har valgt de mål, de har.

Læs hele rapporten her.

-AK

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Kommunikationsrådgiver/journalist

Uddannelse: cand.comm, Roskilde Universitet 2010, speciale om CSR. Tidligere job: kommunikationsmedarbejder, Erhvervsstyrelsen, kommunikationskonsulent, Københavns Kommune, forskningsmedarbejder og kommunikationsrådgiver inkl. CSR-konsulent, Samfundscentret. Fokusområder: Adskillige aspekter omkring bæredygtighed i forhold til klima, transport, supply chain, produkti…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere