06.02.2019 | Samfund
Kræftens Bekæmpelse tildeler dagligvarekæderne hæderspris for tobaksindsats
Indhold fra partner Hvad er dette?
Ude af øje – ude af sind. Flere kæder har gemt tobakken væk, og det har allerede givet pote. Alene hos ALDI er tobakssalget faldet med 20 procent siden december. Nu anerkendes initiativet med Kræftens Bekæmpelses Hæderspris.
Siden 2016 er der sket en stigning i antallet af rygere herhjemme, og det er specielt de unge, der begynder at ryge. Men hvis den yngre generation skal stoppe, så skal kommercielle spillere såsom detailkæder, kiosker og tankstationer gå forrest i kampen mod tobakken. Og det virker. ALDI har siden december 2018 haft cigaretterne gemt væk i samtlige butikker, og i løbet af den korte tid er tobakssalget faldet med 20 procent.
Kampen for en røgfri fremtid er endnu ikke vundet. Derfor har ALDI siden efteråret 2018 indført konkrete initiativer over for både kunder, salgselever og medarbejdere. I går aftes blev denne indsats belønnet, da ALDI sammen med fem andre dagligvarekæder modtog Kræftens Bekæmpelses hæderspris – overrakt af H.K.H. Kronprinsesse Mary.
Ingen børn skal ryge i 2030. Det er målsætningen, der har fået ALDI til at gemme tobakken væk som en del af initiativet Røgfri Fremtid. Initiativet er startet af Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, og her kan ALDI og andre tobaksforhandlere gøre en markant forskel. Undersøgelser viser, at børn og unge er mindre fristet til at ryge, når de ikke bliver udsat for synlig markedsføring af tobak i butikker.
’Ude af øje – ude af sind’ gælder også for cigaretter
Nu har samtlige ALDI’s butikker haft cigaretterne gemt væk i lidt over en måned, og man kan allerede se et drastisk fald i salget: ”Samlet set er der sket et fald på 20 procent allerede i den første måned, så det har helt klart virket at placere cigaretterne ude af syne, fortæller Finn Tang, adm. direktør i ALDI Danmark, og fortsætter: ”Vi kan se et endnu større fald på salget, i nogle af vores butikker, der ligger tæt på områder, hvor unge opholder sig i dagtimerne”.
”Det er jo et ret markant tiltag, at vi som supermarkedskæde frivilligt tager initiativer, der sænker vores omsætning. Men vi har valgt at være med i Røgfri Fremtid, og vi vil bære vores ansvar og gøre vores til at få en røgfri generation i 2030”, fortsætter Finn Tang.
I Trygfonden glæder man sig over ALDI’s vilje til at sætte samfundet over indtjeningen: ”ALDI har haft modet til at gemme tobakken væk, hvilket er én af Røgfri Fremtids centrale anbefalinger. Det er et af de skridt, der skal til, hvis ingen børn og unge skal ryge i 2030. Derfor er vi meget glade for, at ALDI i er blevet partner i Røgfri Fremtid”, siger Jette Jul Bruun, programchef i TrygFonden.
ALDI’s tobakspolitik gælder også salgseleverne
Som den eneste af de seks kommercielle partnere i Røgfri Fremtid har ALDI igangsat et initiativ for deres elever.
”Vi vil gerne i dialog med vores elever om konsekvenserne ved rygning, så de ikke begynder at ryge, eller, at de bliver motiverede til at holde op. Vi tilbyder også elever såvel som ansatte hjælp til rygestop”, fortæller CSR-chef Katrine Milman.
Sidste uge havde klassen af salgselever derfor besøg af Kræftens Bekæmpelse. De unge var meget engagerede og deltog aktivt i snakken og aktiviteterne. De var blandt andet ude at løbe, mens de skulle trække vejret igennem et sugerør, for at mærke, hvordan det er at have KOL. Der blev talt om pausekultur, om at finde sammen om noget andet end cigaretterne, og om konsekvenserne ved rygning, hvor der var nogle, der virkelig fik sig en øjenåbner.
”Det gik over al forventning, og både vi og Kræftens Bekæmpelse har fået indsigt i, hvordan vi kan nå ind til unge på erhvervsskoler”, udtaler Katrine Milman, som kan fortælle, at der nu fast vil være et modul om sundhed og rygning på salgselevernes uddannelsesforløb med håb om, at flere vil fravælge rygningen.
“Vi er rigtig glade for, at ALDI har taget initiativ til tage dialogen om rygning med deres elever. Hvis vi skal tænke flere skridt, så kan ALDI gå videre og se på rygekulturen og arbejde for, at de unge ansatte ikke bliver fristet til at ryge, når de er på arbejde”, fortæller Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.
Klima, miljø og energi

ALDI og Too Good To Go udvider succesfuldt samarbejde
I alle ALDI's butikker har kunderne siden sommeren 2020 kunnet købe de populære Too Good To Go-lykkeposer med frugt og grønt, der ellers ville ende deres dage i skraldespanden. Alene i 2021 købte ALDI's kunder 90.000 lykkeposer og reddede dermed 180 tons frugt og grønt fra at gå til spilde. Nu udvider ALDI og Too Good To Go det succesfulde samarbejde med velsmagende bake-off.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
Indhold fra partner
Samfund

Is der varmer Mere end 10.000 is doneres til FødevareBanken
Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der lige nu hentes af FødevareBanken til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

ALDI går i spidsen for at sikre bedre dyrevelfærd i Europa
Det er ikke kun i Danmark, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd. Nu skal en ny EU-lov nemlig sikre, at alle europæiske landbrugsdyr lukkes ud af burene.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner