Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne
Efter lanceringen af kampagnen "Mælk er mere end mælk", møder Arla kritik fra flere parter, der kalder kampagnen og mejerikoncernens klimainitiativer for uambitiøse.
Midt i debatten om, hvordan og hvorvidt landbruget skal klimaeffektiviseres mere, end der er planer om nu, melder mejerikoncernen Arla sig på banen med en ny kampagne.
Gennem kampagnen, der har sloganet ”Mælk er mere end mælk”, vil Arla fortælle om de grønne løsninger, som der kommer af samarbejde mellem landmænd og forskning.
”Her vil Arla vise danskerne, hvordan andelsmejeriet og landmændene samarbejder tæt med forskere, universiteter, forbrugere, kunder, leverandører og andre virksomheder om nye metoder og løsninger for at reducere erhvervets klimaaftryk. Derudover arbejder landmændene tæt sammen med hinanden, hvor de deler deres viden og erfaring”, lyder det blandt andet fra koncernen i en pressemeddelelse.
Læs også: Ny Arla-kampagne vil fremvise de grønne løsninger
Men kampagnen møder samtidig omfattende kritik fra en række eksperter, skriver Danwatch.
Aske Skovmand Bosselmann, professor ved Københavns Universitet, kalder blandt andet Arlas fokus på tværfagligt samarbejde for en lappeløsning, og han mener, at hvis danskernes mælkeforbrug for alvor skal værre bæredygtigt, bliver vi nødt til at drikke mindre af det.
Skal øge presset
Den nye kampagne kommer derudover netop, som Arlas nye klimaplan er blevet offentliggjort.
Planen skal tilskynde landmændene i en mere bæredygtig retning gennem et pointsystem, der giver de mest klimaeffektive gårde større tillæg per liter mælk.
Men det møder også skepsis, især i forhold til det foder, som køerne spiser.
I øjeblikket bliver køerne primært fodret med soja, som Danmark importerer fra Sydamerika, og dyrkningen medfører ofte rydning af regnskov.
Læs også: Arla vil belønne klimahandlekraftige mælkeproducenter
Derfor forsøger Arla at skære ned for denne fodertype ved at belønne landmænd, som ikke gør brug af det.
Derudover køber koncernen såkaldte RTRS-kreditter, som støtter produktionen af certificeret soja.
Men ifølge Henrik Hauggaard-Nielsen burde man gøre ligesom Thise, der fra den 1. oktober har stoppet brugen af soja til fordel for danskproducerede hestebønner, ærter og lupiner.
“Thise tager alvorligt fat og viser, at vi skal i en anden retning nu. I stedet for at blive ved med at importere soja kunne Arla udfase ligesom Thise og dermed øge presset på, at foderproducenter innoverer indenfor det her område. Det pres kan aftage, i og med Arla har en mindre konfrontatorisk tilgang end Thise. Det er ærgerligt, for Arla er en meget stor og vigtig spiller”, siger han til Danwatch.
Arla påpeger selv, at de grundet sin størrelse vil få brug for markant mere landbrugsjord, hvis man skal gøre Thise efter.
- HCL