Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne

Efter lanceringen af kampagnen "Mælk er mere end mælk", møder Arla kritik fra flere parter, der kalder kampagnen og mejerikoncernens klimainitiativer for uambitiøse.

Arla kritiseres blandt andet for ikke at udfase sojafoder fuldstændig, men i stedet belønne landmænd, som ikke bruger det. Arkivfoto..

01.11.2022

CSR.dk

Midt i debatten om, hvordan og hvorvidt landbruget skal klimaeffektiviseres mere, end der er planer om nu, melder mejerikoncernen Arla sig på banen med en ny kampagne.

Gennem kampagnen, der har sloganet ”Mælk er mere end mælk”, vil Arla fortælle om de grønne løsninger, som der kommer af samarbejde mellem landmænd og forskning.

”Her vil Arla vise danskerne, hvordan andelsmejeriet og landmændene samarbejder tæt med forskere, universiteter, forbrugere, kunder, leverandører og andre virksomheder om nye metoder og løsninger for at reducere erhvervets klimaaftryk. Derudover arbejder landmændene tæt sammen med hinanden, hvor de deler deres viden og erfaring”, lyder det blandt andet fra koncernen i en pressemeddelelse.

Læs også: Ny Arla-kampagne vil fremvise de grønne løsninger

Men kampagnen møder samtidig omfattende kritik fra en række eksperter, skriver Danwatch.

Aske Skovmand Bosselmann, professor ved Københavns Universitet, kalder blandt andet Arlas fokus på tværfagligt samarbejde for en lappeløsning, og han mener, at hvis danskernes mælkeforbrug for alvor skal værre bæredygtigt, bliver vi nødt til at drikke mindre af det.

Skal øge presset 
Den nye kampagne kommer derudover netop, som Arlas nye klimaplan er blevet offentliggjort.

Planen skal tilskynde landmændene i en mere bæredygtig retning gennem et pointsystem, der giver de mest klimaeffektive gårde større tillæg per liter mælk.

Men det møder også skepsis, især i forhold til det foder, som køerne spiser.

I øjeblikket bliver køerne primært fodret med soja, som Danmark importerer fra Sydamerika, og dyrkningen medfører ofte rydning af regnskov.

Læs også: Arla vil belønne klimahandlekraftige mælkeproducenter

Derfor forsøger Arla at skære ned for denne fodertype ved at belønne landmænd, som ikke gør brug af det.

Derudover køber koncernen såkaldte RTRS-kreditter, som støtter produktionen af certificeret soja.

Men ifølge Henrik Hauggaard-Nielsen burde man gøre ligesom Thise, der fra den 1. oktober har stoppet brugen af soja til fordel for danskproducerede hestebønner, ærter og lupiner.

“Thise tager alvorligt fat og viser, at vi skal i en anden retning nu. I stedet for at blive ved med at importere soja kunne Arla udfase ligesom Thise og dermed øge presset på, at foderproducenter innoverer indenfor det her område. Det pres kan aftage, i og med Arla har en mindre konfrontatorisk tilgang end Thise. Det er ærgerligt, for Arla er en meget stor og vigtig spiller”, siger han til Danwatch.

Arla påpeger selv, at de grundet sin størrelse vil få brug for markant mere landbrugsjord, hvis man skal gøre Thise efter.

- HCL

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom