15.09.2013  |  Supply chain

Kvalitetskaffe og forbedrede levilkår for farmerne

Et partnerskab mellem Nespresso og møljøorganisationen Rainforest Alliance har sikret høj kaffekvalitet, forbedrede vilkår for kaffebønderne og øget produktivitet. Nespresso har en stand på CSR-Award 16.-17. september.

I 2003 lancerede Nespresso AAA Sustainable Quality Program for at udvikle en ny højkvalitetskaffe, forbedre miljøet og kaffebøndernes levevilkår samt øge produktiviteten.

Nespresso har nu afsluttet et studie, der viser, at kaffefarme, som deltager i AAA-programmet, klarer sig markant bedre – ikke mindst økonomisk - end de farme, der ikke er med i programmet. Samtidig gavner AAA-programmet Nespressos forretning ved at sikre virksomhedens fundament: højkvalitetskaffen. På CSR Awards, som starter i dag, kan deltagerne få mere at vide om kaffe-udviklings-projektet.

Nespresso Sustainable Quality Program

  • Studiet er foretaget af CRECE, som er en uafhængig konsulent- og researchvirksomhed fra Columbia.
  • CRECE har undersøgt mere end 1.000 AAA-farme over hele Columbia og sammenlignet udviklingen på disse farme med farme, som ikke var en del af programmet ud fra en række sociale, miljømæssige og økonomiske indekser, som har gjort det muligt at måle effekten af Nespresso AAA Sustainable Quality Program.

Partnerskab satte gang i bæredygtigheds-program
I år er det 10 år siden, at Nespresso lancerede Nespresso AAA Sustainable Quality Program, som blev udviklet i samarbejde med miljøorganisationen Rainforest Alliance. AAA-programmet har til formål at sikre højkvalitetskaffen i fremtiden på en profitabel og mere bæredygtig vis samt skabe bedre levevilkår for de 56.000 kaffebønder, der på verdensplan deltager i AAA-programmet.

Nespresso har nu dokumenteret effekten af sit AAA Sustainable Quality Program. Et omfattende studie konkluderer, at AAA-farme klarer sig bedre end kaffefarme, der ikke er en del af AAA-programmet både målt på økonomiske, sociale og miljømæssige forhold. Det skyldes blandt andet, at AAA-farme får en højere pris for deres kaffebønner, fordi Nespresso betaler merpriser, der giver bønderne en øget nettoindtjening, hvilket igen bidrager til økonomisk stabilitet og forbedrer de sociale leveforhold for AAA- farmene.

Det er den uafhængige konsulent- og researchvirksomhed fra Columbia, CRECE1, som foretog studiet, der viser, at der en forskel på 41 procent mellem AAA-farme og ikke-AAA-farme målt på de økonomiske forhold. Miljømæssigt er forskellen 52 procent, og på de sociale forhold scorer AAA-farme 22,6 procent højere end farme, der ikke er med i AAA-programmet.

Højkvalitet kaffebønner til Grand Crus-kaffe
”Studiet af vores AAA-program underbygger det, vi over de seneste 10 år stolt har været vidne til; nemlig at med den rette støtte til kaffebønderne, sikrer vi den høje kaffekvalitet, som kræves til vores Grands Crus-kaffe samtidig med, at vi giver bønderne værktøjerne til at øge produktiviteten af højkvalitetskaffe, sikrer vi en højere indtjening og passer bedre på miljøet,” siger Niels Bille, Country Manager hos Nespresso Danmark i en pressemeddelelse.

Kun en-to procent af verdens kaffe lever op til den kvalitet, smag og aromatiske profil, der kræves til Nespresso Grands Crus. Ved at støtte kaffebønderne i at kunne producere højkvalitetskaffe er AAA-programmet essentielt for, at Nespresso er sikret en fortsat leverance af kvalitetskaffe i fremtiden. Hermed tilføjer Nespresso en kvalitetsdimension til programmet, der har stor betydning for Nespressos forretning. 

Bæredygtighed en del af værdikæde
”I dag er bæredygtighed en fuldt forankret del af Nespressos værdikæde – fra kaffebønne til den færdige kop kaffe. Det skyldes, at vi har opsat en række forpligtelser for bæredygtighed. Her udgør AAA-programmet én af de tre grundpiller, fordi programmet har fokus på at sikre den fremtidige leverance af højkvalitetskaffe – som er helt essentiel for Nespressos kerneforretning og fremtidige vækst,” siger Niels Bille.

CSR Awards 2013 afvikles i Holstebro 16. og 17. september. Nespresso har en stand, hvor award-deltagerne kan høre mere om kaffeprojektet.

Læs Executive summary af CRECE-studiet her

Læs mere om CRECE her

Læs mere om Rainforest Alliance her

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere