03.12.2012  |  Strategi & ledelse

Legetøjsgiganter vil ikke kigges i kortene

Kun to ud af ni legetøjsproducenter ønsker at stå på mål for miljø- og arbejdsforhold på fabrikkerne. Det var resultatet, da forbrugerbladet Tænk ville teste om forholdende på fabrikkerne stemmer overens med, hvad virksomhederne angiver på deres hjemmesider.

En række af verdens største legetøjsproducenter ønsker ikke, at offentligheden skal have indsigt i, hvordan de behandler miljøet og arbejderne på fabrikker rundt omkring i verden. Ud af ni producenter var det kun Playmobil og Hasbro, der ville have besøg, da forbrugerbladet Tænk, i samarbejde med den Europæiske testorganisation ICRT, forsøgte at teste forholdene på fabrikkerne.

Virksomheder som Lego, Brio, Mattel, Disney og MGA, der blandt andet producerer Bratz, har ikke ønsket at åbne dørene og vise de danske og Europæiske forbrugere, at de har styr på arbejdsforhold og miljø.

Læs også: Barbie-producent bøjer sig for Greenpeace-pres

Kritiske NGO-rapporter
I følge Tænk er fabrikkerne kommet i søgelyset efter rapporter fra kinesiske NGO’er, der melder om ulovligt lave lønninger og børnearbejde på en fabrik i Kina, der leverede til Disney. Samtidig skulle en kinesisk fabrik, som producerer for LEGO angiveligt have arbejdere, der har op til 100 timers overarbejde om måneden.

”På den baggrund ser det bestemt ikke godt ud, når virksomhederne ikke ønsker, at vi på forbrugernes vegne kontrollerer om, der er hold i rapporterne,” siger Claus Jørgensen, som er seniorrådgiver på miljøområdet i Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet: transparens vigtigt
Både LEGO, Disney og Mattel har nedskrevne politikker og krav til, hvordan virksomhederne skal behandle arbejdere og miljø. Men fine formuleringer på hjemmesiden om, hvordan virksomheden lever op til sit samfundsansvar gør det ikke alene, mener Claus Jørgensen.

Læs også: Vi vil give forbrugerne et sikkert valg

”Hvis virksomhederne reelt mener noget med deres politik for samfundsansvar, og de ønsker at have en ansvarlig produktion af legetøj, er åbenhed og transparens altafgørende. Det indebærer i det her tilfælde, at man tør åbne dørene og stå på mål for forholdene på legetøjsfabrikkerne, også når det er kritiske forbrugerorganisationer, der banker på” siger han.

Tænk og ICRT fik adgang til tre Hasbro og Playmobil-fabrikker. Her var der generelt styr på forholdene og kun problemer i den milde ende af skalaen.

-LA

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere