Lego og WWF samarbejder om mindre C02-udledning
Kun en tiendedel af den samlede CO2-udledning, der er relateret til Legos produkter, stammer fra selve produktionen af legoklodser. Derfor har Lego-koncernen udvidet dialogen med leverandørerne for at minimere den samlede miljøbelastning.
Som en del af Legos ambition om at have en positiv indvirkning på kloden, har legetøjsproducenten indgået et partnerskab med WWF Verdensnaturfonden om at intensivere sin indsats for at forbedre effekten af en række miljømæssige prioriteringer.
Vi har oplevet stærk vækst i otte år og i takt med at vi vokser, bliver vi mere og mere bevidste om den påvirkning, vi har på kloden. Partnerskabet med WWF er et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at få det bedste ud af vores bæredygtige initiativer. Vi er stolte af at bidrage til WWF's overordnede vision om 100 procent vedvarende energi i 2050, og allerede nu har WWF spillet en rolle i de mål, vi har sat og hvordan vi kan nå dem, siger Legos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.
Læs også: Dansk Supermarked og WWF samarbejder om fisk
Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, betoner vigtigheden af partnerskabet med Lego således:
Hurtige klimaændringer er en kæmpe trussel mod naturen og verdenssamfundet. Samarbejde med virksomheder, som for eksempel Lego, er afgørende for at kunne opfylde vores vision om 100 procent vedvarende energi i 2050, siger Gitte Seeberg og forsætter:
Med støtte fra WWF har Climate Savers-medlemsvirksomheder reduceret deres CO2-udledning med mere end 100 millioner tons siden 1999. Det er cirka dobbelt så meget som den nuværende årlige CO2-udledning i Danmark. Derfor er ændringer i virksomhedernes praksis afgørende, hvis der virkelig skal ske fremskridt for klimaet. I WWF er vi meget glade for, at en stor aktør som Lego nu også har indgået en Climate Savers-aftale.
Nytænkning sammen med leverandører
Hvis Lego reducerede den CO2-udledning, som er direkte relateret til produktionen på Lego-fabrikkerne, med mindst ti procent - som er målet - ville det svare til cirka 10.000 tons CO2-udledning.
Men det er kun ti procent af den samlede CO2-udledning fra hele værdikæden i forbindelse med Lego-produkter, der stammer fra de processer, der finder sted på Lego-fabrikkerne under støberi, dekoration og emballering af legoklodser.
De resterende 90 procent af CO2-udledningen stammer fra aktiviteter i forsyningskæden, for eksempel råstofudvinding og forædling, indirekte indkøb, distribution fra Legos fabrikker til legetøjsbutikker over hele verden og miljøbelastningen, når produkterne til sidst skrottes.
Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste
Væsentlige punkter i partnerskabsaftalen
- I 2014 vil Lego indlede en række testprojekter sammen med leverandører for i fællesskab at finde løsninger til at håndtere forsyningskædens CO2-udledning.
- Lego vil arbejde med en miljøstrategi for materialer, som kunne omfatte fremstilling af produkter med brug af færre materialer, genbrug samt udnyttelse af vedvarende materialer eller genbrugsmaterialer.
- Lego vil se nærmere på, hvordan produkter bedst kan fornys, så de bliver mere bæredygtige.
- Ved udgangen af 2016 skal den energi, der anvendes til fremstilling af et ton lego-elementer, være reduceret med mindst 10 procent i forhold til 2012.
- Lego har forpligtet sig til at producere mere vedvarende energi end virksomheden anvender på sine faciliteter, det vil sige at være over 100 procent vedvarende i 2016.
Hvis vi også kan inspirere vores forsyningskæde og gøre den i stand til at opnå en tilsvarende reduktion i deres produktion, vil den samlede udledning blive nedbragt med 100.000 tons. Det ville svare til at fjerne omkring 28.000 biler fra vejene, siger Robbert Stecher, Senior Vice President, Corporate Affairs i Lego-koncernen og tilføjer:
Vi føler, at det er naturligt at gå ind i en tættere dialog med vores leverandører, så vi kan gå sammen om at reducere CO2-udledningen og samarbejde om et fælles mål om at have en positiv indvirkning på miljøet og samfundet som helhed.
CO2-udledning under nul
Selv om Lego nu øger sit fokus på leverandørerne, arbejder legetøjsproducenten stadig på at reducere sin egen miljøbelastning.
I en årrække har Lego og WWF haft en dialog om forskellige bæredygtighedsemner, såsom at finde leverandører af bæredygtige emballagematerialer gennem FSC og partnerskab omkring lanceringen af WindMade-initiativet.
Læs også: Danmark vinder WWFs mest anerkendte pris
Nu sætter det formelle partnerskab fokus på at gå under nul i CO2-udledning. Det betyder, at den samlede CO2-udledning, målt i tons kulstof fra hele Lego-koncernen, skal være mere end opvejet gennem ejerskab og drift af vedvarende energikilder.?
Lego er på vej til at opfylde denne ambition med konkret handling; idriftsættelsen af en havvindmøllepark i Tyskland, hvor energiproduktionen fra Legos del af vindmølleparken svarer til energiforbruget i omkring 100.000 husstande.
Vi oplever konstant begrænsninger på de naturlige ressourcer globalt. Det er ikke muligt at fortsætte som hidtil, hverken for kloden eller for virksomheder. Problemerne løses bedst ved at arbejde sammen, og vores nye samarbejde med Lego viser, at vi sammen kan forstærke og fremskynde den positive påvirkning, som vi har brug for. Det viser et reelt ansvar at gå foran og skabe bæredygtige forandringer i værdikæden, siger Gitte Seeberg.