Lidl Danmark udgiver sin første CSR-rapport
Rimer tysk discount på bæredygtighed? I Lidl Danmarks første CSR-rapport, som netop er udkommet, siger virksomheden at det gør. Bedre målinger næste gang skal udrydde tvivl.
Lidl’s første CSR-rapport i Danmark har været længe på vej. Den dækker regnskabsåret 2015-2016, men er først udkommet her i december 2017. Spørger man Dirk Fust, som er Lidl Danmarks administrerende direktør, hvad han er mest stolt af ved rapporten, peger han da også på det faktum, at det overhovedet er lykkedes at stable en omfattende rapport på benene.
”Indsamling af data og opbygningen af hele metoden osv. har været et stort arbejde for vores ret lille organisation, så jeg er glad for at vi nu har noget at arbejde videre med,” siger han.
”Ser man på, hvad vi faktisk gør, så er jeg mest tilfreds med hvordan vi udvikler og investerer i vores medarbejdere og giver dem chancen for at udvikle sig. Jeg synes også, at vi gør det godt i forhold til vores produkter, hvor vi f.eks. investerer meget i frugt og grønt, så vi har laverer forekomster af pesticider end lovgivningen kræver ligesom vi har høje standarder for alle vores egne mærker.
Seks manifester
Arbejdet med Lidl Danmarks produkter er baseret på seks manifester, som blev lanceret i foråret 2016. De fokuserer på bæredygtige indkøb af kakao, kaffe, te, fisk/skaldyr, palmeolie og animalske produkter – for egne mærker i fast sortiment.
Målsætninger er der også knyttet til de seks manifester (se billede). For æg, palmeolie, fisk/skaldyr samt cacao var der mål, som skulle nås inden for 2015 og 2016, og det lykkedes. F.eks. er der hverken buræg på hylderne eller som ingrediens i produkter, som sælges som Lidls egne mærker. Det er Lidl den første discountkæde i Danmark til at gennemføre.
Supply chain er international
Til gengæld siger Lidl Danmark i rapporten ikke meget om, hvordan de skaffer produkterne – altså hvordan de sørger for en ansvarlig supply chain. Det nævnes, at Lidl arbejder gennem BSCI (et internationalt supply chain initiativ), men ikke så meget mere end det.
”Lidl International har omkring 800 ansatte i Asien, som arbejder med at sikre kvalitet og ansvarlighed i vores produkters supply chain. Det hører sammen med at Lidl er verdens fjerdestørste retailer, og derfor kan vi have stor indflydelse, men også stort ansvar,” fortæller Dirk Fust.
Et område, hvor supply chain til gengæld er vældig lokal, er distributionen i Danmark. Så hvordan arbejder Lidl med fragtmænd, hvor forhold for de ansatte ind i mellem virker noget uigennemskuelige?
Supermarkedskæden har to centrallagre i Danmark og har hvert sted kun to vognmænd som leverandører. Det sker for at sikre et ordentligt samarbejde.
Læs også: Dansk Supermarked: SDG''erne er lidt en gave
”Vi investerer jo i nye teknikker og tester nye brændselsformer i forbindelse med vores distribution. Det er vigtigt for os at have strategiske partnerskaber for distribution, så vi kører med langtidskontrakter for at sikre effektivitet. Vores leverandører forpligter sig på vores Code of Conduct før vi begynder samarbejdet, og vi laver stikprøvekontroller, men det vigtigste er at vi har tætte og langvarige relationer med en leverandør,” forklarer Dirk Fust.
Næste gang skal der måles mere
Lidls CSR-rapporter kommer også i fremtiden til at dække to år, så den næste rapport udkommer ikke lige med et samme. Til gengæld ved Dirk Fust godt, hvad han gerne vil have mere af til næste gang.
”Vi skal have mere specifikke målsætninger, og vi skal være bedre til at måle, om vi skaber fremdrift og forandring. Og så har vi mange gode historier om vores energiforbrug og de ting vi gør for at være effektive,” siger han, og henviser el til at Danmarks grønneste supermarked er Lidl’s og ligger i København SV, og at logistiknetværket på europæisk plan, som ifølge Dirk Fust både sparer penge og reducerer udledningen af CO2.