Lidl vil bidrage til den grønne omstilling igennem indkøb af dansk frugt og grønt
Lidl ønsker at bidrage til, at alle danske væksthuse en gang i fremtiden vil være opvarmet med ren grøn energi.
Den tyske koncern Lidl anses af flere fødevareproducenter for at være en af de mest ambitøse detailkoncerner på klimaområdet. De stiller store krav til producenterne og fører grundig kontrol med tingene.
Sådan skriver Berlingske.
Særligt indenfor frugt og grønt står mange danske fødevareproducenter overfor det dilemma, at kravene om bæredygtighed fra de danske supermarkedskæder er høje, men indkøberne er ikke villige til at betale mere for varerne.
Her skiller Lidl sig ud, som ofte gerne vil betale en smule mere for danske varer, da det særligt øger fleksibiliteten for f.eks. hurtig genlevering af udsolgte varer eller muligheden for at udskyde leveringen af varer, så det passer med lagerbeholdningen.
Læs også: EU-støttede klimatiltag i landbruget har ingen effekt
»Vi er bevidst om, hvad tingene koster i alle led. Vi ved, hvad det koster at køre en lastbil fra Spanien til Danmark eller fra Nørre Snede til Køge, hvor vi har vores lager. Vi ved, hvad emballagen koster. Vi ved nogenlunde, hvad det koster at gro en tomat. Men vi ved også, hvad det koster at investere, og vi ved, hvad det gør for en leverandør at have noget mere sikkerhed. For både kvaliteten og fleksibiliteten,« siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
En del frugt og grønt må dog købes i udlandet pga. sæsonen. De fleste danske væksthuse er dyre at varme op og energiforbruget forbundet med det udgør samtidig en klimaudfordring. Lidl vil gerne - og går i øjeblikket og tænker på, hvordan de kan - bidrage til en grøn omstilling, så alle væksthuse en gang i fremtiden vil være opvarmet med ren grøn energi.
- MTN