Mærkningsordning vinder hurtigt frem: donaid udvider samarbejdsaftaler med 11 nye velgørenhedsorganisationer
I løbet af sommeren 2017 har den danske mærkningsordning donaid budt velkommen til ikke færre end 11 nye velgørenhedsorganisationer som samarbejdspartnere. Således kan virksomheder nu vælge mellem i alt 15 forskellige organisationer, når de gerne vil støtte en god sag.
Succesen er til at tage at føle på i den nyetablerede mærkningsordning donaid. Organisationen, der står for at facilitere professionelle samarbejdsaftaler mellem virksomheder og velgørenheds-organisationer, har nemlig lukket hele 11 nye samarbejdsaftaler med nogle af Danmarks største velgørenhedsorganisationer henover sommeren.
Derfor kan de nu tilbyde en endnu bredere vifte af velgørende projekter, som virksomheder kan vælge at støtte gennem mærkningsordningen.
”Vi har lanceret donaid-mærket, fordi vi kunne se, at der er en masse goodwill og midler hos virksomheder og forbrugere, som de gerne vil realisere for at hjælpe andre, men som de på grund af mangel på tid og ressourcer måske ikke får frem til de rette modtagere. Derfor er vi meget begejstrede for den gode modtagelse, vi har fået i årets løb, og for alle de nye samarbejdsaftaler, der er kommet i stand,” siger CEO i donaid, Peter Mouritsen.
Muligt at støtte hjertesager
Tanken bag donaid er at gøre det let for forbrugere og virksomheder i fællesskab at bidrage til at løse vigtige samfundsproblemer gennem støtteprogrammer, der udføres af professionelle velgørenhedsorganisationer. Når en virksomhed støtter en god sag, kan de mærke deres varer med donaid-mærket, og på den måde gøre deres holdning tydelig og synlig for forbrugerne.
Det skal være muligt for virksomhederne at støtte netop den sag, der står deres hjerte nær. Derfor er udvidelsen af samarbejdsaftaler med endnu flere velgørende organisationer en stor styrkelse af donaids arbejde med velgørenhed.
”Det er fantastisk, at så mange velgørenhedsorganisationer støtter op om vores koncept. På den måde bliver det lettere for virksomheder at indgå transparente samarbejdsaftaler med organisationerne. Med de mange nye samarbejdspartnere giver vi de virksomheder, der gerne vil gøre gavn, endnu flere muligheder for at finde og støtte en sag, der betyder noget for dem,” forklarer Peter Mouritsen.
På listen over velgørenhedsorganisationer hos donaid står pr. september 2017:
- Alzheimerforeningen
- Børnecancerfonden
- Børnelungefonden
- Danner
- Danmarks Naturfredningsforening
- Diabetesforeningen
- DIGNITY Dansk Institut mod Tortur
- Den Danske Naturfond
- FødevareBanken
- Girl Talk
- Julemærkefonden
- Kræftens Bekæmpelse
- PLAN
- Psykiatrifonden
- UNICEF
donaid forventer at have 25 velgørenhedsorganisationer på listen inden årets udgang.
Om donaid
- donaid er stiftet 2016 af Peter Mouritsen og er baseret i Aarhus.
- donaid arbejder ud fra FNs 17 Globale Mål om bæredygtig udvikling og har valgt at samarbejde med organisationer, hvis projekter spænder vidt og er målrettet på at hjælpe sårbare børn, unge, kvinder og familier i udsatte områder til en bedre fremtid, til at forbedre forholdene for ældre og syge, samt støtte indsatsen mod kræft. Samtidig har vi projekter, der holder fokus på et bæredygtigt miljø og dyreliv både lokalt og globalt.
- donaid garanterer, at alle indsamlede midler videregives ubeskåret til de anviste projekter, som udføres af professionelle velgørenhedsorganisationer. Deltagende virksomheder betaler en licens til donaid. Licensen dækker udgifter til administration, og den håndteres særskilt fra midlerne opnået via solgte varer og direkte donationer. Alle indsamlede penge går ubeskåret til det konkrete velgørenhedsprojekt.
- Alle transaktioner dokumenteres og offentliggøres på hjemmesiden.
- donaid udgiver hvert år en CSR-rapport med en fuld opgørelse over årets projekter, donationer, reinvestering af overskud, administrationsprocenter og med fuld transparens i pengenes vej til velgørenhedsprojektet. donaid allokerer en del af overskuddet til nye startup-virksomheder, der arbejder for CSR og bæredygtighed.