donaid-hjertet viser forbrugeren vej til velgørenhed
Der er godt nyt til alle, der gerne vil lade deres penge række længere ud i verden end til deres egen indkøbskurv. donaid mærkningsordningen giver nemlig forbrugerne mulighed for at støtte velgørenhed direkte gennem deres indkøb.
donaid-mærket er Danmarks første velgørende mærkningsordning, som bringer forbrugere og virksomheder tættere på velgørende projekter i hele verden. Når en vare er mærket med donaids hjerte, betyder det, at virksomheden bag produktet har sendt støtte til et projekt, der står deres hjerte nært, hos en professionel Velgørenhedsorganisation som Kræftens Bekæmpelse, Plan, UNICEF eller Danmarks Naturfredningsforening.
Mærket vil sidde på en lang række dagligvarer fra producenter, som ønsker at donere til velgørenhed, men som indtil nu ikke har haft tiden eller ressourcerne til at systematisere deres bidrag til gode formål.
Fokus på FN’s globale mål
”Når en forbruger køber en mærket vare, støtter hun et udvalgt velgørenhedsprojekt gennem producentens donation. Donationen fastsættes på forhånd som en procentdel af omsætningen fra de solgte varer, og beløbet går direkte til projektet. Og de erfarne velgørenhedsorganisationer garanterer, at pengene anvendes optimalt i det udvalgte projekt,” fortæller adm. direktør, idémand og partner i donaid, Peter Mouritsen.
Peter Mouritsen har en baggrund som indkøbschef fra detailhandlen, og fik idéen til donaid, da han så en klar mulighed for at lade forbrugere, producenter og velgørenhedsorganisationer samarbejde om at skabe en bedre verden.
”donaid arbejder med udgangspunkt i FNs 17 Globale Bæredygtighedsmål, der sætter fokus på udviklingsindsatsen frem til 2030, og vi indgår alle partnerskaber med fokus på at skabe bæredygtig udvikling. Vi har lanceret donaid-mærket, fordi vi kunne se, at der er en masse goodwill og midler hos virksomheder og forbrugere, som de gerne vil realisere for at hjælpe andre, men som de på grund af tid og ressourcer måske ikke får frem til de rette modtagere,” siger Peter Mouritsen.
Fuld transparens
donaid selv profiterer ikke på donationerne. Deltagende virksomheder betaler en licens til donaid, som dækker udgifter til administration, og den håndteres særskilt fra midlerne opnået via solgte varer. donaid garanterer, at alle indsamlede midler videregives ubeskåret til de anviste projekter, som udføres af professionelle velgørenhedsorganisationer. Er der overskud hos donaid, allokeres det blandt andet til startup-virksomheder, der arbejder for CSR og bæredygtighed.
donaid udgiver hvert år en CSR-rapport med en fuld opgørelse over årets projekter, donationer, reinvestering af overskud, administrationsprocenter og med fuld transparens i pengenes vej til velgørenhedsprojektet.
Løfter administrativ byrde
Mærkningsekspert Jakob Zeuthen, miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv, vurderer, at den nye mærkningsordning fra donaid kan blive mindst en administrativ fordel for virksomheder.
”Mærkning kan blive en fordel for forbrugeren, såfremt mærket er troværdigt og relevant i forhold til at løfte en konkret og veldokumenteret problemstilling. Har mærket disse kvaliteter, kan det hjælpe forbrugeren til et sikkert og ansvarligt indkøb på en enkel måde. Forbrugere indkøber i stigende grad ved brug af ansvarlighedsmærker, og de førende temaer er økologi, sundhed, miljø og aspekter inden for bæredygtighed, f.eks. sociale forhold og produktion af træ,” siger han og fortsætter:
”donaid-mærket kan blive en fordel for en virksomhed, der ønsker at skabe donation fra et vareindkøb til et velgørenhedsprojekt i et udviklingsland, når virksomheden ikke lige kan finde sine ressourcer til at få det til at ske. donaid bidrager til den i forvejen sikre og forsvarlige indsamling i Danmark ved at tilbyde en transparent proces og løfte en administrativ byrde for virksomhederne,” vurderer Jakob Zeuthen.
Lettere måde at tænke velgørenhed
Blandt de involverede velgørenhedsorganisationer er Kræftens Bekæmpelse. Her har man høje forventninger til, at samarbejdet med donaid-mærket vil styrke kampen mod kræft:
”Vi har valgt at samarbejde med donaid, fordi mærket sammen med Kræftens Bekæmpelses brandværdier kan være en ny og lettere måde at tænke velgørenhed på for producenter og retailers. Da vi i Kræftens Bekæmpelse kun modtager 4% af vores indtægter fra det offentlige, er vi dybt afhængige af den opbakning, vi oplever fra privat hold fra danskerne og danske virksomheder & fonde. Producenter og detailhandel kan vælge, hvilke projekter pengene går til, men vi oplever også, at mange virksomheder ønsker at bakke bredt op om kræftsagen, så de indsamlede midler fordeles bredt til forskning, forebyggelse og patientstøtte,” fortæller Karin Stöver, markedschef hos Kræftens Bekæmpelse.
For mere info, kontakt Peter Mouritsen på info@donaid.dk eller læs mere på www.donaid.dk