Nyt firma skaber helt ny værdikæde for velgørenhed

Der er velvilje hos forbrugerne til at bidrage til velgørenhed, og mange detailkæder giver gerne hyldeplads til støttekampagner. Men det er et stort arbejde for kæderne at gennemføre velgørenhedsprojekter. Det vil donaid ændre på med et helt nyt koncept.

Detailhandelsprofil Peter Mouritsen vil skabe win-win-win gennem hele værdikæden for velgørenhed med sit nye donaid koncept..

11.05.2016

Sponseret

donaid®

Det er et team af erfarne kræfter fra detailhandlen, der har sat sig sammen om at strømline og koordinere velgørenhedsarbejde hos detailkæder og vareproducenter. Målet er at booste donationer til samfundsudviklende udviklingsprojekter og samtidig skabe brandværdi for de deltagende virksomheder. donaid matcher virksomhederne med relevante udviklingsprojekter fra en række NGO’er, koordinerer samarbejdet mellem deltagerne og indhenter donationerne. Pengene gives direkte videre til NGO’erne, der gennemfører og kvalitetssikrer de valgte udviklingsprojekter.

- Et godt sammensat donationsprogram giver det optimale match mellem vare, kæde, forbrugerens værdier, og det formål man støtter. Det er der, vi kan bidrage med vores  ekspertise, siger stifter og adm. direktør for donaid, Peter Mouritsen, der selv har en lang karriere fra detailhandlen.

Mærkat viser vej for kunderne

Alle varer, der indgår i et af donaids støtteprogrammer, forsynes med en donaid-mærkat. Det er forbrugerens garanti for, at producenten har doneret penge til velgørenhed. Dermed bliver det let for forbrugerne at vælge varer der indgår i et professionelt støtteprogram.

- Der er en klar tendens, at forbrugerne gerne vil bidrage til samfundsudvikling. Derfor gør vi det let for dem at købe varer med indbyggede donationer, siger Peter Mouritsen.

Koblet op på FNs bæredygtighedsmål

Det er tanken, at alle donaids støtteprojekter tager sit udgangspunkt i et eller flere af FN’s 17 bæredygtighedsmål. På den måde skal den nye velgørende værdikæde bidrage målrettet til at finansiere samfundsudvikling både i Danmark og i udviklingslande.

- Vi arbejder efter mange bække små, men det er vigtigt for os, at det er professionelle støtteprogrammer, vi samarbejder om. Derfor bliver al implementering af de donerede midler håndteret af anerkendte NGO’er, siger Peter Mouritsen.

donaid har foreløbigt indgået partnerskaber med Unicef, Kræftens Bekæmpelse og Plan Danmark. Tanken er at kunne tilbyde kæder og producenter et bredt udvalg af støtteprojekter, som de kan engagere sig i og tage del i at løse.

Transparens og gennemsigtighed hele vejen

Forretningsmodellen bygger på, at donaid modtager en grundlicens betalt af vareproducenten, som dækker driften af virksomheden. Derudover forpligter producenten sig for at donere et aftalt beløb for hvert vareparti, der indgår i det valgte støtteprojekt. Forbrugeren betaler ikke til donationen, men bidrager ved at vælge varen. Jo flere varer der sælges, des større er producentens incitament til at donere igen i flere varepartier.

På den måde håber donaid at indsamle millioner af kroner årligt, der skal gå ubeskåret til velgørenhed. Donationerne kan følges løbende på donaids hjemmeside, og hvert år udgives et støtteregnskab over indsamlingerne til de enkelte projekter.

donaid har også selv ambition om at donere. 10% af omsætningen i virksomheden går ubeskåret til donation, når driftsomkostningerne er dækket. Og derudover allokeres en del af overskuddet til investering i start-up-virksomheder inden for CSR.

De første varer med donaid-mærkatet forventes på hylderne i starten af 2017.

23.10.2017donaid®

Sponseret

Mærkningsordning vinder hurtigt frem: donaid udvider samarbejdsaftaler med 11 nye velgørenhedsorganisationer

06.10.2017donaid®

Sponseret

Ny økonomisk opbakning til danske donaid

26.04.2017donaid®

Sponseret

donaid-hjertet viser forbrugeren vej til velgørenhed

11.05.2016donaid®

Sponseret

Nyt firma skaber helt ny værdikæde for velgørenhed