Mærsk rapporterer bedst
A.P. MøllerMærsk fik i dag revisorernes CSR-pris for bedste samlede CSR-rapportering i 2012.
Mærsk er en af de bedste i klassen, når det kommer til CSR-rapportering. Det blev i dag slået fast, da virksomheden blev hædret med en pris for "bedste samlede CSR-rapportering i 2012". Prisen uddeles af FSR, der er brancheorganisation for danske revisorer.
Om prisen
Det er i år 18. år i træk, at FSR – danske revisorer uddeler prisen for bedste ikke-finansielle årsrapport til en dansk virksomhed. CSR-prisen gives som anerkendelse af virksomheder, der leverer bemærkelsesværdig CSR-rapportering.
Juryen lagde vægt på, at CSR-rapporten fra Mærsk fortæller både om, hvad der går godt for virksomheden i CSR-regi, og hvad der er af besværligheder med at føre CSR-politikken ud i livet.
CSR-rapporten fremhæves for at omhandle en række emner såsom CSR hos leverandører, klima og en oversigt med forventninger for kommende resultater på CSR-området.
Gennemsigtighed er væsentlig
Prisen blev overrakt til Group CEO i A.P. Møller Mærsk Nils Smedegaard Andersen af erhvervs- og vækstminister Ole Sohn.
Ole Sohn lagde i sin tale vægt på, at samfundsansvar er en vigtig del af regeringens erhvervspolitik og roste danske virksomheder for at holde fokus på CSR i krisetider.
Krisetider rokker ikke ved, at CSR er kommet for at blive. Der er nu om dage mere fokus på, hvordan der er kommet sorte tal på bundlinjen, og at der er gennemsigtighed sagde han.
Smedegaard: CSR er Mærsks værdigrundlag
Formand for FSR, Birgitte Mogensen, fremhævede Mærsk for at beskrive de svære emner i CSR-rapporten:
At turde adressere de svære CSR-emner er nødvendigt for at minimere de negative påvirkninger og fremme den positive udvikling i det globale samfund, hvor virksomheden agerer. A.P. Møller Mærsk har bevist, at de tør. Blandt andet derfor har de fortjent at modtage prisen for bedste samlede CSR-rapportering, understregede hun.
Nils Smedegaard Andersen forklarede ved overrækkelsen, at CSR er en del af Mærsks værdigrundlag.
Mærsk-Gruppens succes og vækst både lokalt og globalt er tæt knyttet til en fortsat udvikling af de lande og markeder, hvor Mærsk driver forretning. Ambitionen om at skabe stærke finansielle resultater og indsatsen på sustainability-området går hånd i hånd. Ikke alene er det i vores egen interesse at levere effektive, bæredygtige løsninger til vores kunder og samarbejdspartnere, det er også en del af virksomhedens værdigrundlag.