Maersk er stadig grøn trods bundlinjetæsk
Maersk satser fortsat på den grønne strategi i shipping. Det gør virksomheden trods en branche, der ikke kræver det, og hårde vilkår på markedet.
Verdens største shippingvirksomhed, Maersk Line, fik solide tæsk på fondsbørsen i fredags, da forventningerne til årsregnskabet blev nedjusteret grundet lave fragtpriser.
Læs også: Oslo bliver Nordens grønne hovedstad
Nu slår virksomhedens adm. direktør Niels Smedegaard fast, at den grønne linje, virksomheden har kørt på, er ufravigelig, selvom den lige nu måske koster på bundlinjen. For shippingbranchen er ikke en branche med fart på den grønne omstilling.
"For det første er det noget, vi i ledelsen gerne vil. For det andet har det en betydning for vores medarbejdere. Og på et eller andet tidspunkt kan det også være, at nogle kunder synes, det er en god idé, siger han til Dagbladet Børsen.
Og det er ikke kun for miljøet, de gør det, forklarer direktøren. Det er også, for at imødekomme fremtidige afgifter.
"På sigt er vi ret overbeviste om, at det er en vigtig ting, for vi forventer, der bliver lagt skat på CO2-udledninger. Så kan man jo ikke bare lige sige: Nu har vi glemt det i fem år, og så starter vi igen. Og bunkers er stadig en stor omkostning", siger han.
Niels Smedegaard peger også på, at Maersk som ansvarlig virksomhed ønsker at prioritere klimaet for fremtidige generationer.
Læs også: Verdens lunge skal også med til COP21
Foruden lave fragtrater er Maersk også ramt af lave oliepriser, hvilket presser det andet ben i Maersks forretning, Maersk Oil.
-JPN