15.06.2016  |  Klima, miljø og energi

Case: Matas har fjernet mikroplast fra egne produkter efter råd fra Danmarks Naturfredningsforening

Indhold fra partner Hvad er dette?

CSR-samarbejder mellem NGO'er og erhvervslivet nytter. Gennem flerårig faglig sparring mellem Danmarks Naturfredningsforening og Matas udfasede detailkæden mikroplast fra sine egne produkter.

Danmarks Naturfredningsforening og Matas er med jævne mellemrum i tæt dialog. Danmarks Naturfredningsforening har fx tidligere anbefalet Matas at fjerne mikroplast fra deres egne produkter.
Sine Beuse Fauerby, miljøpolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening , forklarer, at mikroplast er et stort problem i vores natur og miljø, og at vi hurtigst muligt skal finde metoder til at fjerne det fra vores omgivelser.
‒ Det første og vigtigste skridt i kampen mod mikroplast er at stoppe med at sælge det, siger hun.

Matas fjernede mikroplasten fra deres egne produkter. Her fandtes de blandt andet i de såkaldte scrubcremer, hvor de fungerer som en sandpapirsagtig tilsætning, som skrubber huden. Matas oplyser, at de fandt en anden løsning.

Løsning med abrikoskerner
‒ Vi har erstattet mikroplasten med abrikoskerner, som har tilnærmelsesvis samme effekt på huden. På den måde ender plastikpartikler ikke i miljøet, siger Henrik E. Johannsen, informations- og miljøchef hos Matas.

Sine Beuse Fauerby glæder sig over, at Matas har fjernet mikroplasten i deres egne produkter. Mikroplast er nemlig et stort problem uhyggeligt mange steder.
‒ De små plastikstykker bliver ikke nedbrudt i naturen, og vi kan langt fra samle så meget sammen, som vi spreder. Faktisk er det nærmest umuligt at samle det ind igen. Det betyder, at vi kan finde de små stykker plastik overalt ‒ i fisk, i fugle, på marker, i havet og alle mulige andre steder, forklarer hun.

‒ I vores flerårige dialog med Danmarks Naturfredningsforening har foreningen løbende foreslået os bæredygtige tiltag. Vi gik ‒ takket være vores tillid til Danmarks Naturfredningsforening ’s råd ‒ for flere år siden i gang med at udfase mikroplast fra vores egne varer, hvorfor vores egne varer i dag er mikroplastfri zone, siger Henrik E. Johannsen.

Fjenden er mikroplast
Problemet er, at de små stykker plastik, som under badning bliver skyllet ud i afløbet, ender på rensningsanlægget, hvorfra det enten ender i slam på markerne, eller det ender i det vand, der bliver lukket ud i vandløb og havene. Herfra ender det igen i maven på forskellige dyr, som enten bliver syge, dør eller ændrer opførsel på grund af plastikken.
Matas er stadig blandt de første og eneste i kosmetikbranchen, som har udfaset mikroplast i deres egne produkter, men flere er på vej. Brancheorganisationen for kosmetikproducenter oplyser, at mange producenter nu er i gang med at udfase mikroplastartiklerne fra deres produkter.

CSR-partnerskaber nytter
‒ Samarbejdet mellem Matas og Danmarks Naturfredningsforening er et godt eksempel på et CSR-partnerskab, som gavner samfundet og begge parters interesser, siger Lone Gudiksen Møller, markedschef i Danmarks Naturfredningsforening og fortsætter: "Vi er ikke enige med Matas om alle ting, men vi har flere fælles interesser, og det er dem, som vi samarbejder om – bl.a. til gavn for miljøet og forbrugernes sundhed".
Uover den faglige sparring har Matas og Danmarks Naturfredningsforening for nylig startet et markedssamarbejde, så de 1,6 millioner medlemmer af Club Matas, Matas' kundeklub, kan bruge deres opsparede point til at købe et halvt års medlemskab af Danmarks Naturfredningsforening.

Mere fra Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening

www.dn.dk

  • dn@dn.dk
  • 39 17 40 00
  • Masnedøgade 20, 2100 København Ø

Danmarks Naturfredningsforening er Danmarks største grønne organisation. Vores mål er at Danmark bliver et bæredygtigt samfund med et smukt og varieret landskab, en rig og mangfoldig natur og et sundt og rent miljø.Vi er en demokratisk medlemsorganisation med 130.000 støttemedlemmer, 1.500 frivillige og 60 ansatte. Foreningen er uafhængig og privat, og modtager ikke økonomisk støtte fra det o…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere