18.11.2019  |  Klima, miljø og energi

McDonald’s USA opnår mål om 100 % bæredygtigt fremstillet kaffe

McDonald's har netop opnået deres mål om 100 % bæredygtigt produceret kaffe. "En vigtig milepæl", kalder ledelsen det.

McDonald’s USA har netop annonceret, at deres mål om 100 pct. bæredygtigt fremstillet kaffe i amerikanske restauranter er opnået. Det er sket et år før planlagt.

Læs også: Klimaforandringerne rammer kvindelige kaffebønder i Kenya

Kaffen i kædens amerikanske restauranter er verificeret bæredygtigt gennem McDonald’s McCafé Sustainability Improvement Platform (SIP), som er et kaffe-bæredygtighedsprogram udviklet i samarbejde med Conservation International.

”Fordi vi ønsker at markedsføre McCafé som en to-go-kaffedestination anerkender vi, at bæredygtighed er vigtig for kunder, kaffefarmere og generelt for at sikre kaffeforsyningen for fremtidige generationer”, siger Marion Gross, Chief Supply Chain Officer, McDonald’s North America, og kalder det nyligt opnåede mål for ”en vigtig milepæl”.

”McDonald’s præstation viser, at bæredygtighed kan opskaleres, og ikke kun er for niche- eller små virksomheder”, siger Dr. M. Sanjayan, administrerende direktør i Conservation International og fortsætter:

”I mere end 25 år har Conservation International og McDonald’s arbejdet sammen, og denne milepæl er et klart signal til verdens ledere om, hvad der kan opnås, hvis forretning og bevarelse arbejder sammen”.

Fokus på mere end bare kaffe
Gennem SIP-programmet har fastfoodkæden investeret i kaffefarmere og deres omgivelser på lang sigt.

For eksempel støttede kæden i 2018 mere end 3700 farmere i Columbia gennem træning, individuelle besøg på columbianske kaffeplantager for at bidrage med tekniske instrukser, samfundsstøtte og økonomisk støtte for at hjælpe farmernes økonomiske levedygtighed.

Det er ikke kun når det kommer til kaffe, at McDonald’s ønsker at fortsætte i en bæredygtig retning. Kæden har også annonceret, at alle klassiske burgere er uden indhold af kunstige konserveringsmidler og kunstige smagsstoffer.

Læs også: De skjulte burøg er på vej væk fra butikshylderne

Derudover stræber kæden efter at ramme næste ansvarsfulde milepæl i 2025: Udelukkende at gøre brug af æg fra fritgående høns i amerikanske restauranter.

- SMP

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere