18.11.2019 | Klima, miljø og energi
McDonald’s USA opnår mål om 100 % bæredygtigt fremstillet kaffe
McDonald's har netop opnået deres mål om 100 % bæredygtigt produceret kaffe. "En vigtig milepæl", kalder ledelsen det.
McDonald’s USA har netop annonceret, at deres mål om 100 pct. bæredygtigt fremstillet kaffe i amerikanske restauranter er opnået. Det er sket et år før planlagt.
Læs også: Klimaforandringerne rammer kvindelige kaffebønder i Kenya
Kaffen i kædens amerikanske restauranter er verificeret bæredygtigt gennem McDonald’s McCafé Sustainability Improvement Platform (SIP), som er et kaffe-bæredygtighedsprogram udviklet i samarbejde med Conservation International.
”Fordi vi ønsker at markedsføre McCafé som en to-go-kaffedestination anerkender vi, at bæredygtighed er vigtig for kunder, kaffefarmere og generelt for at sikre kaffeforsyningen for fremtidige generationer”, siger Marion Gross, Chief Supply Chain Officer, McDonald’s North America, og kalder det nyligt opnåede mål for ”en vigtig milepæl”.
”McDonald’s præstation viser, at bæredygtighed kan opskaleres, og ikke kun er for niche- eller små virksomheder”, siger Dr. M. Sanjayan, administrerende direktør i Conservation International og fortsætter:
”I mere end 25 år har Conservation International og McDonald’s arbejdet sammen, og denne milepæl er et klart signal til verdens ledere om, hvad der kan opnås, hvis forretning og bevarelse arbejder sammen”.
Fokus på mere end bare kaffe
Gennem SIP-programmet har fastfoodkæden investeret i kaffefarmere og deres omgivelser på lang sigt.
For eksempel støttede kæden i 2018 mere end 3700 farmere i Columbia gennem træning, individuelle besøg på columbianske kaffeplantager for at bidrage med tekniske instrukser, samfundsstøtte og økonomisk støtte for at hjælpe farmernes økonomiske levedygtighed.
Det er ikke kun når det kommer til kaffe, at McDonald’s ønsker at fortsætte i en bæredygtig retning. Kæden har også annonceret, at alle klassiske burgere er uden indhold af kunstige konserveringsmidler og kunstige smagsstoffer.
Læs også: De skjulte burøg er på vej væk fra butikshylderne
Derudover stræber kæden efter at ramme næste ansvarsfulde milepæl i 2025: Udelukkende at gøre brug af æg fra fritgående høns i amerikanske restauranter.
- SMP
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Klima, miljø og energi

Klimarådet: CO2-udledningen i 2025 vil være højere end forventet
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning opfylder sin funktion som centralt planlægningsværktøj for dansk klimapolitik. Der er dog stadig ubesvarede spørgsmål og plads til forbedringer – blandt andet omkring affalds- og landbrugssektorerne. Det vurderer Klimarådet i et nyt notat.