Medarbejderaktivisme vinder fremtog i danske virksomheder
Virksomhedsaktivister er et voksende fænomen, som kan få en betydelig rolle i erhvervslivet de kommende år.
Den seneste tid er der flere eksempler på, hvordan ansatte kritiserer og udfordrer virksomheder offentligt for ikke at leve op til egne løfter.
1000 Amazon-ansatte trådte for nylig op foran hovedkontoret for at demonstrere over virksomhedens klimaindsats, og herhjemme fik Chr. Hansens beslutning om at trække sin støtte til Pride-måneden i USA 400 medarbejdere til at underskrive et protestbrev til topledelsen.
Læs også: Hummel indgår samarbejde med Amnesty International
Det skriver Finans.
Tendensen bliver kaldet medarbejderaktivisme, og ifølge Jannick Friis Christensen, forsker i erhvervssociologi og inklusion på CBS, kan det få stor betydning for virksomhedsdrift de kommende år.
Medarbejderne kan nemlig være med til at drive forandring nedefra og op.
”Når virksomheder tager initiativ til Pride, kan man udefra have et indtryk af, at det er en kold, kynisk og strategisk beslutning fra den øverste ledelse. Men i mange tilfælde kommer initiativet fra egne ansatte, for hvem det er vigtigt at sætte fokus på det gode og rummelige arbejdsmiljø,” siger han til Finans.
Læs også: Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Hos danske virksomheder som Danske Bank, Nordea, Novo Nordisk, Deloitte og Danfoss har flere medarbejdere også etableret netværk internt, hvor medarbejdere kan samles ud fra fælles erfaringer som at være kvindelig leder, LGBTQ+-person eller enlig forælder.
Hos Danske Bank har gruppen Danske Rainbow Network DK eksempelvis skabt mere inklusion i banken – blandt andet ved at inkludere pronominer i mail-autosignaturer, og være med til at få skaffe barsel til regnbuefamilier.
- HCL