Medarbejderne skal med, hvis strategien skal leve
Arbejdet med virksomhedens sociale ansvarlighed er på få år gået fra nice to have til need to have. En af de store udfordringer er at gøre CSR synlig og håndgribelig for medarbejderne. Det er lykkedes for TNT Express.
Vi har lige sendt en stor ladning tæpper til Japan, som jo for øjeblikket er et katastrofeområde, og de fryser jo simpelthen, siger Nordisk direktør, Tony Jakobsen, som læser op af en meddelelse, som er sendt rundt til forskellige afdelinger i TNT, og han fortæller, at det sker som et led i TNTs samarbejde med World Food Programme.
Hver gang, der sker en katastrofe, så starter man rundt omkring i TNT helt pr. automatik en indsamling af materialer, som kan hjælpe. Det er jo egentlig fantastisk, når man sidder og læser, at helt almindelige medarbejdere tager den slags initiativer. Men det er jo simpelthen, fordi vi har kørt i så mange år, at vi lever det hér. Når man oplever det, som firma, så bliver man rigtig stolt, siger Tony Jakobsen.
Dermed illustrerer han, at det er lykkedes for TNT at integrere CSR i alle dele af virksomheden og gøre det til en tydelig del af organisationens dagligdag.
En del af sjælen
Ifølge Anne Roepstorff, adjunkt og PhD på Centre for Corporate Social Responsibility, er det lige præcis den fysiske forankring i organisationen, som er virksomhedernes udfordring.
En generel udfordring mange ledelser står med er, at det er svært løbende at synliggøre CSR i handlinger, initiativer og resultater. Det gælder ikke mindst internt, over for de ansatte. Faktum er, at succesfuld CSR et langt stykke hen ad vejen drejer sig om at synliggøre værdien af CSR for forretningen og dermed engagere alle dele af organisationen i arbejdet, siger Anne Roepstorff og fortsætter.
Problemet kan nogle steder være, at CSR hører til i den bløde afdeling. Forretningsverdenen har historisk set kun værdsat en retorik og et fokus på benhårde tal og økonomi. Men i dag skal retorik og fokus kunne indarbejde de såkaldt bløde siders logik og indse deres ligeså hårde forretningspotentiale.
Fra golf til nødhjælp
TNT har siden 2005 arbejdet målrettet med CSR og værdikommunikation. I 2005 udfasede virksomheden alle sponsorater til fordel for et omfattende samarbejde med FNs Fødevareprogram, WFP.
Tony Jakobsen, har været en del af den danske og nordiske ledelse i TNT igennem mange år. Han fortæller, at TNTs sociale engagement fra starten fik en central plads i virksomhedens selvbillede og i organisationen.
Oprindelig havde vi lagt navn til en stor international golfturnering og haft vores logo på Formel 1 biler. I 2005 besluttede vi, at det måske kunne gøres på en anden måde, nemlig ved at finde en organisation vi kunne støtte. Det vi gerne ville var at yde støtte til børn, der sultede og til skoleprojekter, så vi gik efter en organisation, som brugte få ressourcer på overheads, så det størst mulige beløb kunne gå til det egentlige formål, og her valgte vi World Food Programme, siger Tony Jakobsen.
Aftalen med WFP, som er uden tidsbegrænsning, indebærer bl.a., at i det øjeblik, der indtræffer en katastrofe, er TNT de første på stedet med. Samarbejdet rækker dog langt videre.
Aktivt samarbejde
Som global transportvirksomhed med over 140.000 ansatte har TNT både ekspertise og ressourcer inden for logistik, som virksomheden stiller til rådighed for WFP. På den måde er CSR ikke bare en måde at købe aflad på. Det er et konkret samarbejde, hvor medarbejdere såvel som fly, biler og lagre bliver stillet til rådighed for WFP. For eksempel i forbindelse med naturkatastrofer, som efter jordskælvet på Haiti, oversvømmelserne i Pakistan, og senest jordskælv og tsunami i Japan.
Men selskabet hjælper også til i WFPs udviklingsarbejde med ressourcer, mandskab og materiel.
Vi yder samtidig også mere generel støtter i forbindelse med forskellige projekter i udviklingslande. F.eks. spiller vi en central rolle i WFPs årlige Walk the World arrangement, siger Tony Jakobsen.
Walk the World har til formål at sætte fokus på sult og indsamle penge til FNs skolemadprogram. Det sker med en global gåtur, som finder sted i byer verden over. Sidste år deltog mere end 130.000 i 58 lande.
Udsendt for FN
Engagementet med WFP sætter spor i TNT på mange måder. Det har bl.a. også åbnet en mulighed for, at vores ansatte kan rejse ud for at støtte i forbindelse med projekter, fortæller Tony Jakobsen.
Dermed får medarbejdere chancen for at kombinere personlige interesser for frivilligt arbejde med deres professionelle hverdag.
Nogle medarbejdere har ifølge Tony Jakobsen været i Afrika i tre måneder, hvor de har arbejdet på skoleprojekter.
Trine Jensen fra TNTs nordiske hovedkontor er en af de medarbejdere, der har været udsendt dog ikke til Afrika. Fra april til juli 2010 trådte hun ud af sit daglige arbejde som marketingkoordinator. I stedet var hun i tre måneder lånt ud til WFPs hovedkvarter i Rom. Her var det hendes opgave at understøtte den globale markedsføring af Walk the World, særligt med fokus på kommunikation i sociale medier.
Jeg fik en fantastisk mulighed for at skifte Hvidovre ud med Rom for at udfylde en konkret kommunikationsopgave i FN-regi. Selv om det naturligvis ikke er alle forundt, er det et konkret eksempel på, hvordan vores sociale engagement kan mærkes hos os på gulvet, forklarer Trine Jensen.
For mig giver det en personlig tilfredsstillelse at arbejde i en virksomhed, hvor hjælpearbejde har lov til at fylde ganske meget. Selv om vi naturligvis har stramt fokus på kunderne og på indtjeningen, så er CSR blevet meget nærværende i hverdagen, fortæller hun.
Hun oplever, at TNTs samarbejde med WFP spreder glæde og stolthed blandt medarbejdere.
CSR-strategien er blevet en samlende faktor for os, det er en del af vores fælles forståelse af, hvem vi er som medarbejdere og ledelse. Men det er klart, at det ikke er noget, der sker af sig selv. Netop derfor er de konkrete oplevelser sammen med WFP så vigtige. De giver strategien liv, kan man sige, slutter hun.