MeetDenmark sætter skub i den bæredygtige om-stilling af dansk erhvervs- og mødeturisme

For første gang får Danmark nu en samlet plan for bæredygtig omstilling af erhvervs- og mødeturismen med en række konkrete initiativer, der skal gavne virksomhederne og styrke konkurrenceevnen.

Klima- og miljøudfordringerne er mere aktuelle end nogensinde. Fremtiden kalder på nytænkning og udvikling, ikke mindst for aktører inden for erhvervs- og mødeturismen. Branchen udgør en væsentlig del af dansk turisme og har allerede rykket sig i en bæredygtig retning. Men coronakrisen har forandret måden vi mødes på, og derfor har erhvervsturismen for alvor fået øjnene op for, hvordan branchen kan gentænke sig selv.

Med dette afsæt lancerer det nationale udviklingsselskab for dansk erhvervs- og mødeturisme, MeetDenmark, en bæredygtighedsplan, som skal bidrage til, at dansk erhvervs- og mødeturisme bliver førende, når det kommer til at afvikle bæredygtige møder, messer og kongresser. Samtidig skal planen vise vej til, hvordan branchen kan være en løftestang for en bæredygtig samfundsudvikling globalt set. Planen er en invitation til et bredt samarbejde, både i branchen, men også med de relevante aktører fra hele turismens komplekse værdikæde.

Vi står som branche ved en skillevej efter pandemien, og det er vigtigt, at vi ikke bare vender tilbage til ”business as usual”. Vi håber med planen at kunne sætte yderligere turbo på den bæredygtige udvikling af dansk erhvervs- og mødeturismen og mobilisere branchen om en fælles retning – både når det gælder den grønne omstilling og den bredere samfundsværdi af større møder, messer- og kongresser”, siger Pia Lange Christensen, bestyrelsesformand for MeetDenmark og direktør for VisitAarhus.

Bæredygtig omstilling og øget samfundsværdiskabelse
Bæredygtighedsplanen indeholder tre indsatsområder med 11 initiativer, der gennemføres i perioden 2022-2024. Flere af initiativerne har fokus på branchens fortsatte grønne omstilling og særligt den miljø- og klimapåvirkning, der er forbundet med afviklingen af møder, messer-og kongresser i Danmark.

”Hos Scandic hilser vi bæredygtighedsplanen velkommen, og vi er glade for, at der både er fokus på certificeringer, strategisk effektmåling, værdikæder og regenerativ udvikling. Alt dette skal være med til at sikre os, at vi er på forkant med udviklingen, samtidig med at vi får høstet de lavthængende frugter til gavn for både miljø og bundlinje”, siger Nina Carlslund, hoteldirektør på Scandic Aarhus City og talsperson for det nationale sounding-board for bæredygtig erhvervs- og mødeturisme.

Udover et grønt fokus indeholder planen også en række initiativer, som skal øge forretningsområdets bredere samfundsværdiskabelse og sætte Danmark på verdenskortet, når det handler om bæredygtig samfundsudvikling.

”Tidligere tog møde- og kongresdeltagerne ofte hjem med en pæn kuglepen og en stak visitkort, men vi skal i stedet udnytte det kæmpe potentiale, der er for vidensdeling, udvikling og problemløsning, når så mange dygtige fagfolk og kompetencer er samlet i Danmark. Det at samle folk, på tværs af fagligheder og landegrænser, bliver afgørende, hvis vi skal lykkes med at løse de store udfordringer, vi står overfor”, siger Pia Lange Christensen.

Konkurrenceevnen skal styrkes både nationalt og internationalt
Det er vigtigt, at de bæredygtighedstiltag, som igangsættes, og de resultater, som opnås, aktivt bliver brugt til at tiltrække de internationale erhvervs- og mødeturister. Planen har derfor også fokus på at styrke den nationale konkurrenceevne og omsætte branchens arbejde til ny bæredygtig forretning.

”Mange virksomheder er tilbageholdende, når det kommer til at kommunikere om alle de gode tiltag, de gør inden for bæredygtighed, og fortælle om den rejse, de er på. Det er derfor positivt, at planen også inkluderer initiativer, som skal klæde virksomhederne på og hjælpe dem med at komme ud over rampen med deres arbejde”, siger Nina Carlslund.

Planens initiativer lægger op til stærke partnerskaber på tværs af forskelligartede aktører. For størst muligt udbytte lægger den derfor op til samarbejde på tværs af brancher.

Bæredygtighedsplanen offentliggøres d. 1. september, når Region Syddanmark og Middelfart Kommune afholder Klimafolkemødet i Middelfart.

Om MeetDenmark
MeetDenmarks formål er at udvikle og fremme erhvervs- og mødeturismen i Danmark med henblik på at skabe vækst og udvikling i turismeerhvervet og dansk erhvervsliv generelt.

Foreningens medlemmer og samarbejdspartnere består af Erhvervsministeriet og destinationsselskaberne på de fire største møde- og kongresdestinationer: Destination Fyn, Destination Nord, VisitAarhus og Wonderful Copenhagen.

Bæredygtighedsplanen er et initativ i den nationale turismestrategi for bæredygtig vækst. Planen er lavet i tæt samarbejde med danske møde- og kongresdestinationer og baserer sig på en analyse af bæredygtighed i erhvervs- og mødeturismen.

Læs mere om MeetDenmark og bæredygtighedsplanen på foreningens hjemmeside: www.meetdenmark.dk.

01.12.2023MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

MeetDenmark lancerer værktøjskasse til bæredygtige værdikæder

03.10.2023MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Ny guide hjælper jer med gode råd til bæredygtighedskommunikationen

21.06.2023MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Få hjælp til at sætte fokus på bæredygtighed i værdikæden

01.06.2023MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Flere erhvervsturismevirksomheder vil certificeres

21.12.2022MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Vil I øge konkurrenceevnen ved at arbejde med grøn omstilling?

24.11.2022MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Erhvervslivet skal sikre retning i mødeturismens bæredygtige omstilling