Meyers når vigtigt klimamål, men egne CO2-reduktioner halter bagefter
Madkoncernen Meyers har nået væsentligt klimamål før deadline, men arbejdet med at reducere virksomhedens egne udledninger står stadig over for betydelige udfordringer.
Madkoncernen Meyers kan bryste sig af at have nået ét af sine ambitiøse klimamål før tid.
Siden 2019 har virksomheden arbejdet på at reducere klimaaftrykket fra sine råvarer, også kendt som scope 3-udledninger, og i 2024 kunne direktør Jesper Wacherhausen melde om en reduktion på 31 procent, hvilket overstiger virksomhedens mål om en 30 procents reduktion inden udgangen af 2025.
Denne milepæl kommer som en del af Meyers’ overordnede bæredygtighedsstrategi, der blev lanceret for fem år siden. Strategien inkluderer en række konkrete målsætninger, såsom øget brug af økologiske råvarer, fremme af biodiversitet og ikke mindst CO2-neutral drift i virksomhedens egne faciliteter – de såkaldte scope 1- og 2-udledninger.
Men netop målet om CO2-neutral drift ser ud til at blive en større udfordring.
Fokus på scope 3, men udfordringer i egen drift
Meyers har hidtil fokuseret størstedelen af indsatsen på scope 3-udledningerne, da de udgør op mod 90 procent af virksomhedens samlede klimaaftryk. Når det gælder scope 1 og 2, der dækker virksomhedens egne faciliteter og drift, har indsatsen derfor været mere beskeden.
Indtil videre har Meyers kun reduceret med 11 procent af sine udledninger fra restauranter, køkkener og bagerier. Det efterlader en reduktion på 89 procent, der stadig skal opnås inden udgangen af 2025.
Direktør Jesper Wacherhausen forklarer, at det fra starten har været planen at bruge klimakreditter til at kompensere for de udledninger, virksomheden ikke selv kan reducere. Men med certificeringen fra Science Based Targets Initiative (SBTI) må kreditter kun dække op til 10 procent af virksomhedens reduktionsmål.
Dette skærper kravene til interne tiltag, og Meyers arbejder nu på energieffektivisering af køkkenerne og ændrede arbejdsgange for at indfri målene.
Blikket rettet mod 2030
Udover 2025-målene arbejder Meyers også mod mere langsigtede mål, herunder en halvering af scope 3-udledningerne inden 2030. Selvom virksomheden allerede har opnået en reduktion på 31 procent, forventer Wacherhausen, at de sidste procenter bliver endnu sværere at hente.
Samtidig peger han på uforudsigelige faktorer som stigende råvarepriser og globale økonomiske udfordringer, der kan påvirke strategiens implementering.
”Vores reduktionsmål og ambition om at kunne flytte vores gæster og få dem med på den her rejse skal selvfølgelig holdes op imod, at hvis der er udfordringer med priser på råvarer eller andet, skal vi kunne balancere, at vi kan sælge et produkt til den pris, som markedet efterspørger,” siger Jesper Wacherhausen afsluttende til Børsen.
- lhs