Modevirksomheder skal selv tjene pengene på gensalg af tøj
Gensalg af tøj har længe været en stærk business case. Nu skal virksomhederne selv til at høste den økonomiske frugt af salget, mener ekspert. Med Ganni som case viser et nyt forskningsprojekt det kæmpestore potentiale, der ligger i gensalgsmarkedet.
Markedet for brugt tøj går kun i én retning, og det er opad. Ifølge Iden amerikanske gensalgsplatform ThredUP, forventes markedet for brugt tøj at være dobbelt så stort som fast-fashion i 2030.
Lige nu er det dog ikke virksomhederne selv der tjener pengene på gensalget, men derimod platforme som Trendsales, Reshopper og Vestiaire Collective.
Det skriver Fashion Forum.
Det Kongelige Akademi har netop fuldført forskningsprojektet ’Take-back af tekstiler’, som er finansieret af Lifestyle & Design Cluster (LDC). Formålet har været at kortlægge potentialet for cirkularitet i den danske modebranche.
Modevirksomheden Ganni har været case i studiet, som på baggrund af tal fra 2019 og 2020 viser det enorme potentiale der er i brugtmarkedet. En gevinst ikke alene for miljøet men også økonomisk.
I studiet fandt man blandt andet ud af, at der oprettes flere hundrede Ganni-annoncer dagligt. Med en gennemsnitlig gensalgsværdi på 650 kroner løber brugtmarkedet for Ganni alene i Danmark op i svimlende summer.
”Gensalgsmarkedet muliggør en kontinuerlig udskiftning i garderoben og tilbyder et både budgetvenligt og etisk forsvarligt forbrug. Fordi markedet er umættet, er Ganni-produkter i konstant rotation, og det er derfor forholdsvis risikofrit og altså ikke forbundet med økonomiske tab at investere i brugte Ganni-produkter. Hvis man køber og sælger på det rigtige tidspunkt, kan man derimod tilgå produktet helt omkostningsfrit eller endda tjene penge på det,” fortæller videnskabelig assistent , Mette Dalgaard Nielsen, som har stået for kortælgningen.
Læs også: Kreativiteten skal drive bæredygtigheden i modebranchen, mener forsker
Hos Lifestyle & Design Cluster er man begejstrede for resultaterne af studiet. Her møder man nemlig ofte en modstand fra virksomhederne, når der tales om reduktion af nyproducerede varer.
”Så er det jo godt, at der kommer tal på bordet, og jeg bliver ved med at dele eksempler på, at der kan være penge, gode, kommercielle (i modsætning til nødhjælpspenge, som også er gode, men ikke driver innovationen) i genbrug” skriver Johanne Rytter Stenstrup, der arbejder med cirkulær økonomi hos LDC, i et opslag på LinkedIn.
For hvis virksomhederne skal producere mindre, skal de tjene deres penge et andet sted for at overleve, og her er det oplagt at tænke gensalg ind som en forretningsmodel.
Det gør man da også allerede hos Ganni, der foreløbig har lanceret Ganni Repeat, hvor du kan leje Ganni-tøj, men hele gensalgs-delen ligger også i støbeskeen.
Gannis CEO, Nicolaj Reffstrup, har tidligere offentliggjort sin investering i gensalgs-platformen Continued, som derfor formentligt vil skulle fungere som den teknologiske løsning, når Ganni er klar til at varetage gensalget – og dermed også tjene penge - på deres egne varer.