Modevirksomheder skal selv tjene pengene på gensalg af tøj

Gensalg af tøj har længe været en stærk business case. Nu skal virksomhederne selv til at høste den økonomiske frugt af salget, mener ekspert. Med Ganni som case viser et nyt forskningsprojekt det kæmpestore potentiale, der ligger i gensalgsmarkedet.

22.10.2021

Mie Tingsager, CSR.dk

Markedet for brugt tøj går kun i én retning, og det er opad. Ifølge Iden amerikanske gensalgsplatform ThredUP, forventes markedet for brugt tøj at være dobbelt så stort som fast-fashion i 2030.

Lige nu er det dog ikke virksomhederne selv der tjener pengene på gensalget, men derimod platforme som Trendsales, Reshopper og Vestiaire Collective.

Det skriver Fashion Forum.

Det Kongelige Akademi har netop fuldført forskningsprojektet ’Take-back af tekstiler’, som er finansieret af Lifestyle & Design Cluster (LDC). Formålet har været at kortlægge potentialet for cirkularitet i den danske modebranche.

Modevirksomheden Ganni har været case i studiet, som på baggrund af tal fra 2019 og 2020 viser det enorme potentiale der er i brugtmarkedet. En gevinst ikke alene for miljøet men også økonomisk.

I studiet fandt man blandt andet ud af, at der oprettes flere hundrede Ganni-annoncer dagligt. Med en gennemsnitlig gensalgsværdi på 650 kroner løber brugtmarkedet for Ganni alene i Danmark op i svimlende summer.

”Gensalgsmarkedet muliggør en kontinuerlig udskiftning i garderoben og tilbyder et både budgetvenligt og etisk forsvarligt forbrug. Fordi markedet er umættet, er Ganni-produkter i konstant rotation, og det er derfor forholdsvis risikofrit og altså ikke forbundet med økonomiske tab at investere i brugte Ganni-produkter. Hvis man køber og sælger på det rigtige tidspunkt, kan man derimod tilgå produktet helt omkostningsfrit eller endda tjene penge på det,” fortæller videnskabelig assistent , Mette Dalgaard Nielsen, som har stået for kortælgningen.

Læs også: Kreativiteten skal drive bæredygtigheden i modebranchen, mener forsker

Hos Lifestyle & Design Cluster er man begejstrede for resultaterne af studiet. Her møder man nemlig ofte en modstand fra virksomhederne, når der tales om reduktion af nyproducerede varer.

”Så er det jo godt, at der kommer tal på bordet, og jeg bliver ved med at dele eksempler på, at der kan være penge, gode, kommercielle (i modsætning til nødhjælpspenge, som også er gode, men ikke driver innovationen) i genbrug” skriver Johanne Rytter Stenstrup, der arbejder med cirkulær økonomi hos LDC, i et opslag på LinkedIn.

For hvis virksomhederne skal producere mindre, skal de tjene deres penge et andet sted for at overleve, og her er det oplagt at tænke gensalg ind som en forretningsmodel.

Det gør man da også allerede hos Ganni, der foreløbig har lanceret Ganni Repeat, hvor du kan leje Ganni-tøj, men hele gensalgs-delen ligger også i støbeskeen.

Gannis CEO, Nicolaj Reffstrup, har tidligere offentliggjort sin investering i gensalgs-platformen Continued, som derfor formentligt vil skulle fungere som den teknologiske løsning, når Ganni er klar til at varetage gensalget – og dermed også tjene penge - på deres egne varer.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby