Kreativiteten skal drive bæredygtigheden i modebranchen, mener forsker

En ny kandidatuddannelse på Det Kongelige Akademi vil uddanne designere, der kan være med til at gentænke det etablerede modesystem.

"Vores nye program skal bevise, at jo mere fantastisk, forskelligartet og kunstnerisk tøj er, jo mere vil vi værdsætte tøjet", siger Else Skjold.

31.08.2021

CSR.dk

Et nyt kandidatprogram under navnet ‘New Landscapes for Change; Fashion, Clothing & Textiles’ kommer fremadrettet til at erstatte det oprindelige kandidatprogram ’Fashion Design’ på Det Kongelige Akademi (Danmarks Designskole).

Det skriver Fashion Forum.

Som navnet antyder, vil uddannelsen lægge et større fokus på den grønne omstilling og uddanne designere, der kan være med til at drive den grønne agenda.

“Vi er nødt til at uddanne designere, som ikke tænker traditionelt og i kollektioner og nye styles, men som tør vride armen om på det etablerede og i stedet komme med nye idéer til, hvordan vi kan gentænke modesystemet med høje kunstneriske og faglige ambitioner på den ene side og det bæredygtige på den anden side,” siger Mathilde Aggebo, Dekan for designuddannelsen på Det Kongelige Akademi.

Uddannelsen er blevet tilrettelagt med hjælp fra den britiske bæredygtighedsforsker og kvinden bag termen ’slow fashion’, professor og ph.d. Kate Fletcher, som er ansat ved Centre for Sustainability, London College of Fashion og tilknyttet som adjungeret professor på Det Kongelige Akademi.

Ifølge Else Skjold, der er lektor og ph.d. med speciale i bæredygtig virksomhedsudvikling i mode- og tekstilbranchen og frontperson i det nye uddannelsesprogram, hersker der en udbredt misforståelse om, at bæredygtighed ikke kan være farver og kunstnerisk design. Faktisk mener hun, at det er kreativiteten, der skal drive bæredygtigheden.

Læs også: 250 virksomheder i modebranchen endelig i mål med nyt værktøj

“Vores nye program skal bevise, at jo mere fantastisk, forskelligartet og kunstnerisk tøj er, jo mere vil vi værdsætte tøjet. Al forskning viser, at vi så vil gøre alt det rigtige med tøjet som at have det i længere tid, passe bedre på det, reparere det og gå meget mere op i, at det får et næste liv, når vi selv er færdige med det,” siger hun.

Sammen med andre forskere har hun været med til at udvikle planen ’2030 and 2050 Roadmap’, der kommer med bud på, hvordan fremtidens modebranche kan gøres mere bæredygtig. Ifølge ekspertpanelet bag planen har modebranchen inden 2050 skåret 60 procent af sin produktion og tjener i stedet penge på at gensælge, reparere og omsy tøjet.

”Men vi kan ikke ændre det uden forbrugernes hjælp. Vi har vænnet os til altid at købe tøj på udsalg, nu skal vi i stedet købe gode ting, som vi bruger mange gange – vasker, plejer og reparerer«, siger Marie Busck, CSR-direktør i Dansk Mode og Tekstil.

Fra politisk side er man enig i, at det er det såkaldte ’fast fashion’ segment, der skal stilles særligt skarpt på.

”Hurtig mode, der ikke har lang levetid, skal rammes af højere afgifter, så vi kan sende en stærkt klimabelastende branche i en ny retning”, siger klimaordfører i SF, Signe Munk, der bakkes op af Det Konservative Folkepartis klimaordfører Mona Juul. 

- MTN

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

16.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle