Når 'offsetting' bliver til 'insetting'
Modevirksomheden Ganni har tidligere benyttes sig af 'offsetting' (kompensation) for at reducere deres CO2-udledning. Virksomheden skifter nu kurs: Fremover hedder det 'insetting', hvor pengene i stedet bruges til at hjælpe produktionsstederne til at omlægge til grøn energi.
Når Ganni fremover arbejder med at nedbringe CO2 i sin leverandørkæde, så ligger fokus på at lave reele reduktioner, og ikke længere ved hjælp af kompensation.
Det skriver voguebusiness.com.
'Offsetting' eller 'kompensation' har længe været et buzzword på godt og ondt. 'Udled ét sted og kompenser et andet sted' (for eksempel ved at plante træer), beskriver konceptet meget godt.
Nu dukker begrebet 'insetting' op - hvor fokus er på at reducere, dér hvor man udleder. Det vil sige aktivt og direkte at reucere udledningerne, der hvor man forårsager dem.
"Vi er stoppet med at kompensere for vores CO2-aftryk. I stedet har vi lagt pengene til side og sparet dem op til investeringer i at lave reelle reduktioner i vores forsyningskæde,” siger grundlægger Nicolaj Reffstrup.
Videnskaben taler sit tydelige sprog: Modebranchens fjerne produktionsled - også kaldet scope 3 - er det vigtigste område at kigge på, når det gælder CO2-reduktioner. Her ligger 80 procent eller mere af virksomhedens samlede CO2-udledninger.
At nedbringe udledningerne kræver omlægning til vedvarende energi; en udgift som mange produktionssteder ikke kan overkomme alene. Indtil nu har det været sparsomt med eksempler på brands, der vælger at investere i grøn omstilling af de produktionssteder, de benytter.
Læs også: Levi’s har gjort den ikoniske 501-jeans fuldt ud cirkulær
Af frontrunners kan nævnes Levi’s, der for eksempel har indgået et samarbejde med International Finance Corporation for at hjælpe fabrikker med at reducere energi- og vandforbruget.
Nu tilslutter Ganni sig altså også branchens elite. Det første store skridt mod ‘insetting’, for Ganni, er at bygge et solcelleanlæg i samarbejde med en mangeårig leverandør i Portugal, der fremstiller deres bomulds-t-shirts.
"Vi ved, at vi skal støtte vores leverandører i overgangen til vedvarende energi og elektricitet," siger Gannis chef for bæredygtighed og CSR Lauren Bartley. "En af grundene til først at starte i Europa er, at vi er tættere på, så vi kan få praktisk erfaring med, hvordan man kører en succesfuld CO2-insetting procedure, før vi for eksempel flytter den til Asien."
Ganni vil måle CO2 og biodiversitet på stedet før og efter implementering. Hvis virkningerne er positive, skal der søsættes lignende indsatser med andre leverandører.
Ganni har et mål om at reducere deres totale CO2-udledninger med 50 procent inden 2027, og Nicolaj Reffstrup erkender, at Ganni har meget arbejde at gøre. Brandet udforsker fortsat mere ansvarlige stoffer og udvikler cirkulære forretningsmodeller.
- MTN