25.03.2021 | Klima, miljø og energi
Nilfisk tager kvantespring op ad CDPs globale klimaliste
Med syv konkrete indsatsområder har rengøringsgiganten intensiveret og forbedret sin klimaindsats markant.
Da rengøringsgiganten Nilfisk i 2018 lod deres klimaindsats bedømme af den globale organisation Carbon Disclosure Project (CDP) var resultatet nedslående. Det blev til karakteren ”F”, som er bundskraberen i CDPs evalueringsprogram.
Det skriver Børsen Bæredygtig.
“Det kunne vi jo ikke leve med. Så fra at bæredygtighed var pakket mere eller mindre væk i et hjørne af virksomheden, gik arbejdet enormt hurtigt med at få det rykket frem i lyset og helt ind på ledelsesgangen,” fortæller Nilfisks cmo og ansvarlige for bæredygtighed, Camilla Ramby.
Efterfølgende er Nilfisk i den grad trukket i arbejdstøjet, som ved hjælp af nedenstående syv konkrete indsatsområder har kæmpet sig op til karakteren ”A-”, som er den anden højeste karakter:
• Kortlægge CO2-udledninger for Scope 1 og 2
• Sætte mål for CO2-reduktion i 2030
• Få godkendt klimamål hos Science Based Targets Initiative
• Politik for CO2-udledning gennem bilflåden
• Skift af LED-lys på alle store kontorer
• Etablere csr-board med repræsentanter fra alle funktioner
• Indføre ledelsesansvar for at indfri klimamålsætninger
Læs også: Virksomheder der sætter videnskabsbaserede mål opnår hurtigere CO2-reduktioner
Som noget af det første gik Nilfisk i gang med at kortlægge sine CO2-udledninger i scope 1 og 2. Dog ligger omkring 80 procent af virksomhedens udledninger i scope 3, og den kortlægning er noget mere kompliceret. Nilfisk har i dag et kartotek på over 60.000 forskellige reservedele, der skal kortlægges klimabelastning fra. Ambitionen er at have tallene klar i slutningen af 2021.
Udledningerne fra scope 1 og 2 skal sænkes med minimum 35 procent inden 2030. Men hvordan?
Det har Nilfisk lagt en konkret og jordnær plan for. F.eks. skal deres globale bilflåde på 1500 køretøjer reducere langt mindre CO2, end de gør i dag. Der er desuden blevet investeret en million kroner i LED-belysning, og opvarmning med naturgas er blevet udskiftet til fjernvarme i udviklings- og produktionsanlægget i Hadsund.
Arbejdet med bæredygtighed samles i en intern bestyrelse, der er oprettet med det specifikke formål at ”holde snoren i den samlede indsats og sikre, at der ikke tabes kadence i arbejdet.”
- MTN
Kommunikation

Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Klima, miljø og energi

Trods halvering udleder FLSmidth stadig mere CO2 end hele C25
På ét år har FLSmidth barberet 50 procent af sin CO2-udledning – men selskabet udleder stadig mere end hele C25-indekset, og tendensen ser ikke ud til at vedblive.
Klima, miljø og energi

PensionDanmark er branchens firstmover i arbejdet med biodiversitet
Pensionsbranchens første rapport om biodiversitet er ude som et første forsøg på at måle impact i konkrete projekter. Finanssektorens Indsats for biodiversitet er dog kun lige begyndt. .
Klima, miljø og energi

I en måned fjerner Burger King alt kød fra ikonisk restaurant
Burger King siger farvel til kødet og åbner – i en måned – en ren plantebaseret restaurant i hjertet af København.
Klima, miljø og energi

Førende ekspert i biodiversitet kræver handling: ”Virksomhederne har nøglen”
Der er kraftigt behov for genanvendelse og cirkularitet i vores brug af jordens ressourcer. Det er ikke er nice to have, men need to have, mener Katherine Richardson, professor på Københavns Universitet.
Klima, miljø og energi

Energikoncern vinder pris for vindmølle-positiv kampagne
Andel er den første vinder af en pris, som for første gang uddeles i Danmark.