Nordic Business Ethics: Sådan holdes compliance i højsædet under krisen
Tilgængelighed, enkel kommunikation og identifikation af risici er måden, en virksomhed kan navigere gennem krisen på uden at slække på compliance.
Det kan være svært at finde ud af, hvordan en virksomhed skal navigeres gennem den nuværende coronakrise, hvis etik og compliance stadig skal være på dagsordenen.
Læs også: Coronaupdate: Din ledelse skal have hjælp til at revidere strategien
Derfor har Nordic Business Ethics samlet et sæt gode råd til virksomheder om at fastholde complianceniveauet under krisen. Læs den fulde tekst her
For det første understreger virksomheden vigtigheden af ikke at bruge corona som en undskyldning for at lempe på compliance-niveauet. Selvom myndighederne i flere lande har lempet på visse krav til virksomheder, er det ligeså vigtigt, som det altid har været, at opfylde officielle krav og anbefalinger.
Dernæst lægger Nordic Business Ethics vægt på, at formålet med compliance er, at virksomheden ikke mister retningen, og at det netop er i krisetider, at compliance kommer til sin ret, men at det ofte kræver tilpasning af processer og risikovurderinger.
For eksempel kan virksomheden finde sig selv i en situation, hvor deres normale leverandørkæde er sat ud af spil. I så fald, er der højst sandsynligt andre leverandører, som kan levere de manglende dele på ad-hoc basis. Men selvom der i øjeblikket måske ikke er tid til at køre disse leverandørerne gennem den almindelige sourcingproces, skal aftalen stadig overvejes grundigt, før den underskrives.
Der bør også tages højde for datasikkerheden hos medarbejdere, der arbejder hjemmefra. Virksomheden bør sikre sig, at hjemmearbejdende medarbejdere bliver guidet i, hvordan de administrerer fortrolige oplysninger og videomøder.
Eller præstationsmål kan skulle justeres, for hvis man arbejder med uopnåelige mål er fristelsen til at handle ud i en gråzone større.
Fordi vi – ifølge Nordic Business Ethics – i øjeblikket lever under det største compliance-eksperiment nogensinde, bør der i særlig grad tages højde for medarbejdernes trivsel og opførsel.
Læs også: DI: Talrige virksomheder planlagde grønne investeringer før krisen
Til sidst understreger Nordic Business Ethics, at det i øjeblikket er ekstremt vigtigt at holde complaincearbejdet så tæt på virksomhedens kerneaktiviteter som muligt, for sandsynligheden for, at der opstår uventede problemer er høj.
- SMF
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: coronakrisen
Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her.