Nordic Business Ethics: Sådan holdes compliance i højsædet under krisen

Tilgængelighed, enkel kommunikation og identifikation af risici er måden, en virksomhed kan navigere gennem krisen på uden at slække på compliance.

Når virksomhedens er under pres, stiger risikoen for at tage beslutninger, som falder ved siden af det etablerede complianceniveau. Hvad kan virksomheerne selv gøre? .

28.04.2020

CSR.dk

Derfor har Nordic Business Ethics samlet et sæt gode råd til virksomheder om at fastholde complianceniveauet under krisen. Læs den fulde tekst her

For det første understreger virksomheden vigtigheden af ikke at bruge corona som en undskyldning for at lempe på compliance-niveauet. Selvom myndighederne i flere lande har lempet på visse krav til virksomheder, er det ligeså vigtigt, som det altid har været, at opfylde officielle krav og anbefalinger.

Dernæst lægger Nordic Business Ethics vægt på, at formålet med compliance er, at virksomheden ikke mister retningen, og at det netop er i krisetider, at compliance kommer til sin ret, men at det ofte kræver tilpasning af processer og risikovurderinger. 

For eksempel kan virksomheden finde sig selv i en situation, hvor deres normale leverandørkæde er sat ud af spil. I så fald, er der højst sandsynligt andre leverandører, som kan levere de manglende dele på ad-hoc basis. Men selvom der i øjeblikket måske ikke er tid til at køre disse leverandørerne gennem den almindelige sourcingproces, skal aftalen stadig overvejes grundigt, før den underskrives.

Der bør også tages højde for datasikkerheden hos medarbejdere, der arbejder hjemmefra. Virksomheden bør sikre sig, at hjemmearbejdende medarbejdere bliver guidet i, hvordan de administrerer fortrolige oplysninger og videomøder.

Eller præstationsmål kan skulle justeres, for hvis man arbejder med uopnåelige mål er fristelsen til at handle ud i en gråzone større. 

Fordi vi – ifølge Nordic Business Ethics – i øjeblikket lever under det største compliance-eksperiment nogensinde, bør der i særlig grad tages højde for medarbejdernes trivsel og opførsel.

Læs også: DI: Talrige virksomheder planlagde grønne investeringer før krisen

Til sidst understreger Nordic Business Ethics, at det i øjeblikket er ekstremt vigtigt at holde complaincearbejdet så tæt på virksomhedens kerneaktiviteter som muligt, for sandsynligheden for, at der opstår uventede problemer er høj.

- SMF

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

09.10.2025Cabi

Sponseret

Nye veje til arbejdskraft styrker bæredygtighed og bundlinje

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup