Nordic Business Ethics: Sådan holdes compliance i højsædet under krisen

Tilgængelighed, enkel kommunikation og identifikation af risici er måden, en virksomhed kan navigere gennem krisen på uden at slække på compliance.

Når virksomhedens er under pres, stiger risikoen for at tage beslutninger, som falder ved siden af det etablerede complianceniveau. Hvad kan virksomheerne selv gøre? .

28.04.2020

CSR.dk

Derfor har Nordic Business Ethics samlet et sæt gode råd til virksomheder om at fastholde complianceniveauet under krisen. Læs den fulde tekst her

For det første understreger virksomheden vigtigheden af ikke at bruge corona som en undskyldning for at lempe på compliance-niveauet. Selvom myndighederne i flere lande har lempet på visse krav til virksomheder, er det ligeså vigtigt, som det altid har været, at opfylde officielle krav og anbefalinger.

Dernæst lægger Nordic Business Ethics vægt på, at formålet med compliance er, at virksomheden ikke mister retningen, og at det netop er i krisetider, at compliance kommer til sin ret, men at det ofte kræver tilpasning af processer og risikovurderinger. 

For eksempel kan virksomheden finde sig selv i en situation, hvor deres normale leverandørkæde er sat ud af spil. I så fald, er der højst sandsynligt andre leverandører, som kan levere de manglende dele på ad-hoc basis. Men selvom der i øjeblikket måske ikke er tid til at køre disse leverandørerne gennem den almindelige sourcingproces, skal aftalen stadig overvejes grundigt, før den underskrives.

Der bør også tages højde for datasikkerheden hos medarbejdere, der arbejder hjemmefra. Virksomheden bør sikre sig, at hjemmearbejdende medarbejdere bliver guidet i, hvordan de administrerer fortrolige oplysninger og videomøder.

Eller præstationsmål kan skulle justeres, for hvis man arbejder med uopnåelige mål er fristelsen til at handle ud i en gråzone større. 

Fordi vi – ifølge Nordic Business Ethics – i øjeblikket lever under det største compliance-eksperiment nogensinde, bør der i særlig grad tages højde for medarbejdernes trivsel og opførsel.

Læs også: DI: Talrige virksomheder planlagde grønne investeringer før krisen

Til sidst understreger Nordic Business Ethics, at det i øjeblikket er ekstremt vigtigt at holde complaincearbejdet så tæt på virksomhedens kerneaktiviteter som muligt, for sandsynligheden for, at der opstår uventede problemer er høj.

- SMF

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle