Nordic Business Ethics: Sådan holdes compliance i højsædet under krisen

Tilgængelighed, enkel kommunikation og identifikation af risici er måden, en virksomhed kan navigere gennem krisen på uden at slække på compliance.

Når virksomhedens er under pres, stiger risikoen for at tage beslutninger, som falder ved siden af det etablerede complianceniveau. Hvad kan virksomheerne selv gøre? .

28.04.2020

CSR.dk

Derfor har Nordic Business Ethics samlet et sæt gode råd til virksomheder om at fastholde complianceniveauet under krisen. Læs den fulde tekst her

For det første understreger virksomheden vigtigheden af ikke at bruge corona som en undskyldning for at lempe på compliance-niveauet. Selvom myndighederne i flere lande har lempet på visse krav til virksomheder, er det ligeså vigtigt, som det altid har været, at opfylde officielle krav og anbefalinger.

Dernæst lægger Nordic Business Ethics vægt på, at formålet med compliance er, at virksomheden ikke mister retningen, og at det netop er i krisetider, at compliance kommer til sin ret, men at det ofte kræver tilpasning af processer og risikovurderinger. 

For eksempel kan virksomheden finde sig selv i en situation, hvor deres normale leverandørkæde er sat ud af spil. I så fald, er der højst sandsynligt andre leverandører, som kan levere de manglende dele på ad-hoc basis. Men selvom der i øjeblikket måske ikke er tid til at køre disse leverandørerne gennem den almindelige sourcingproces, skal aftalen stadig overvejes grundigt, før den underskrives.

Der bør også tages højde for datasikkerheden hos medarbejdere, der arbejder hjemmefra. Virksomheden bør sikre sig, at hjemmearbejdende medarbejdere bliver guidet i, hvordan de administrerer fortrolige oplysninger og videomøder.

Eller præstationsmål kan skulle justeres, for hvis man arbejder med uopnåelige mål er fristelsen til at handle ud i en gråzone større. 

Fordi vi – ifølge Nordic Business Ethics – i øjeblikket lever under det største compliance-eksperiment nogensinde, bør der i særlig grad tages højde for medarbejdernes trivsel og opførsel.

Læs også: DI: Talrige virksomheder planlagde grønne investeringer før krisen

Til sidst understreger Nordic Business Ethics, at det i øjeblikket er ekstremt vigtigt at holde complaincearbejdet så tæt på virksomhedens kerneaktiviteter som muligt, for sandsynligheden for, at der opstår uventede problemer er høj.

- SMF

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby