Norwegian reducerer CO2-udledning med 200.000 tons om året
Ved hjælp af opgraderet teknologi bliver det nu muligt for Norwegian at spare yderligere 10-15.000 tons CO2 om året. Det betyder, at flyselskabet nu samlet har reduceret deres CO2-udledning med 200.000 tons per år.
Norwegian fortsætter med at nedbringe sin udledning af CO2 ved at bringe ny teknologi i anvendelse.
Læs også: Nu tilbyder Norwegian klimakompensation
Værktøjet Avtech har siden 2018 givet Norwegians piloter adgang til avanceret vejrdata, som har medført en brændstofbesparelse på 16.000 tons CO2 om året. En ny opdatering kan potentielt reducere CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 tons om året.
Ved brug af Avtech overføres data til flyets systemer, således, at flyveruten kan justeres og optimeres, og dermed bidrage til en mere effektiv rejse og lavere brændstofforbrug. Tjenesten beregner de mest brændstofeffektive flyvehøjder for hver enkelt flyvning afhængig af vægt, vind og vejr. Det er baseret på blandt andet antallet af passagerer, distancen, højden og hastigheden.
Jo flere detaljer, der lægges ind, desto mere brændstofeffektivt kan flyveturen planlægges, hvilket giver lavere CO2-udledning. I tillæg hertil modtager piloterne information i realtid og kan justere højden, hvis vejrforholdene ændrer sig under flyveturen.
Positive klimaeffekter
”For os, der arbejder i cockpittet, hjælper tjenesten os med at planlægge en mere effektiv flyvetur. Det kan være svært at forudsige helt præcist, hvor tungt flyet bliver, fordi det afhænger af flere faktorer, der først ligger endeligt på plads lige inden vi tager afsted. Nu kan jeg fortælle systemet, hvad vores præcise vægt er, når vi har lukket dørene, og så fortæller det mig, hvilken flyverute, der er den optimale i forhold til vægten. Samtidig kan vindforholdene på en tur for eksempel til Paris ændre sig, mens vi er i luften. Det tager tjenesten også højde for og foreslår mig at korrigere flyvehøjden undervejs, så vi flyver mest muligt brændstofeffektivt”, siger Søren Hofgaard Møller, kaptajn i Norwegian.
Den opgraderede tjeneste er allerede taget i brug på samtlige af Norwegians 737-800 fly, der alle anvendes på ruter i Skandinavien og Europa.
De yderligere 10-15.000 tons CO2, som Norwegian sparer om året, betyder, at flyselskabet nu reducerer sin udledning med op mod 200.000 tons CO2 om året.
I slutningen af 2019 indførte Norwegian et andet værktøj til at øge brændstofeffektiviteten, SkyBreathe. Dette værktøj analyserer hele flyveturen fra "gate til gate" og stiller informationen til rådighed for piloten i en mobil-app, der gør det muligt for piloten at optimere hver enkelt flyvning for at nedbringe brændstofforbruget mest muligt. På et år kan man reducere CO2-udledningen med ca. 140.000 tons.
Til sammenligning var CO2-udledningen på hele den indenlandske ruteflytrafik i Danmark i 2016 på cirka 133.000 tons ifølge den seneste opgørelse fra Trafikstyrelsen.
”Det er sjovt at se, at vores fælles udviklingsarbejde fortsætter med at give så positive klimaeffekter. Vi glæder os til det fortsat gode samarbejde med Norwegian om flere innovative løsninger, der giver udledningsreduktion”, siger David Rytter, administerende direktør i Avtech Sweden AB.
Læs også: Norwegians klimakompensation har næsten ingen effekt
Norwegian arbejder løbende for at reducere sin klimabelastning. Selskabet har investeret i nye fly for at få en af verdens mest brændstofeffektive flyflåder. Siden 2009 har Norwegian reduceret CO2-udledningen med 33 procent per passagerkilometer.
- SMF