Nu kan danske dagligvarekæder pakke fersk kød bæredygtigt
Forbrugernes krav om mere bæredygtigt ansvar hos producenter og forhandlere er i den grad kommet på dagsordenen. En ny revolutionerende og bæredygtig emballageløsning fra DS Smith gør det muligt for danske dagligvarekæder at imødekomme forbrugernes bæredygtighedskrav og ønsker om anvendelse af mere bio-nedbrydelig emballage.
DS Smith har i samarbejde med MULTIVAC udviklet fremtidens bæredygtige emballageløsning til ferske fødevarer og skaber dermed et miljøvenligt alternativ til de eksisterende fødevareindpakninger. ECO Bowl er en ny løsning til ferske dagligvarer baseret på bølgepap, som reducerer mængden af plastik med op til 85%. En løsning og et produkt der i dén grad opfylder forbrugernes ønsker om mere bæredygtigt emballage.
En ny undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer viser, at 49% af danskerne mener, at fødevarevirksomhederne har det største ansvar for at sikre en bæredygtig fødevareproduktion i Danmark, og 56% svarer endvidere, at det er vigtigt, at virksomheder benytter bio-nedbrydeligt materiale som fx bølgepap.
”Adskillige undersøgelser viser, at forbrugerne mener, at fødevarevirksomhederne skal tage ansvar, når det kommer til anvendelse af bæredygtig emballage. Såfremt de danske fødevarevirksomheder ønsker at revolutionere mængden af plastik i køledisken, giver vi dem nu en bæredygtig løsning, der gør en kæmpe forskel. Med ECO Bowl kan vi reducere mængden af plastik med op til 85%, hvilket er en konkurrencediffererende faktor for både fødevare- og detailvirksomheder”, siger Søren Ibsen, Managing Director hos DS Smith Danmark.
ECO Bowl er resultatet af flere års research og innovativ produktudvikling inden for bølgepap. Produktet er en fuldt genanvendelig bakke i bølgepap, der er foret og lukket med folie, som sikrer samme holdbarhed sammenlignet med konventionel kontrolleret atmosfærepakning af ferske fødevarer.
Globalt er forbrugsvanerne ændret markant og de bæredygtige initiativer præger detailhandlen verden over. En undersøgelse fra Pro Carton fra 2018 viser, at 75% af europæiske forbrugere mener, at produktemballagens indvirkning på miljøet påvirker deres købsbeslutning. Samtidig er 77% af europæerne villige til at betale ekstra for mere bæredygtig emballage.
Du kan finde yderligere information om ECO Bowl her