Nudging hjælper danskerne til bedre klimavaner

En klimakampagne har hjulpet medarbejdere fra 34 arbejdspladser til at træffe flere klimavenlige beslutninger i hverdagen. Deltagerne beskriver kampagnen som “et venligt puf”.

Foto: Klimakampen ApS

Danskerne bekymrer sig om klimaet. 

Faktisk mener hele 71 procent af danskerne, at klimaforandringerne er et alvorligt problem. Lige så mange mener, at de selv har et stort ansvar for at reducere deres CO₂-udledning. 

Men det er ikke nemt at ændre vaner. Næsten halvdelen af befolkningen oplever, at det er svært at gennemskue, hvordan man bedst lever klimavenligt. Mange oplever at mangle viden om, hvilke handlinger der gør en forskel.

Det laver Klimakampen om på. Med nudging og gamification har app’en støttet 34 arbejdspladser på tværs af landet i at træffe flere klimavenlige beslutninger i hverdagen. Et markant flertal af deltagerne fortæller, at kampagnen har hjulpet dem med at få nye vaner.

Mindre oksekød hos børnefamilien

Ifølge deltagerne i Klimakampens seneste kampagne, har medarbejderne fået ny viden om de klimavalg, der “virkelig batter”. Det er særligt hverdagens måltider, der har fået en overhaling. Hvor oksekød før var en naturlig del af kosten, er kødet nu valgt fra til fordel for grønne måltider. 

“Jeg er blevet opmærksom på, at kød ikke er nær så vigtigt, som jeg troede. Jeg vil ikke spise kød på daglig basis fremover,” fortæller en deltager. 

Fakta: Oksekød

  • Oksekød står for 55 procent af Danmarks CO₂-udledning fra fødevarer.
     
  • Det svarer til et forbrug af oksekød på 8 millioner ton CO₂ om året.
     
  • Danskere med den højeste indkomst har også det største forbrug af oksekød.

Kilde: Concito

Også børnefamilierne har ændret kostvaner med hjælp fra app’en. Flere deltagere fortæller, at de på grund af kampagnen har vænnet familien til at spise mindre kød. En deltager uddyber: “Som børnefamilie spiste vi mere hakket oksekød, end jeg troede.” 

“Jeg har besluttet mig for at købe en cykel”

Kampagnen har hjulpet medarbejderne til at afmelde reklamer, tage kortere bade og slukke for elektronik, der står på standby. Også cyklen har fået en opblomstring. 

“Jeg har besluttet mig for at købe en cykel,” erklærer en stålsat deltager. Mange medarbejdere er begyndt at cykle til arbejde og lade bilen stå derhjemme. En medarbejder fortæller, at app’en fungerede som “et venligt puf” til at hoppe på det tohjulede transportmiddel. 

Motivation og fællesskab fylder fortsat i deltagernes bevidsthed efter kampagnens afslutning. Flere har tænkt over at motivere andre og sprede budskabet om hverdagens klimahandlinger, blandt andet igennem borgerforslag.

“Jeg har netop støttet to borgerforslag. Noget, jeg aldrig har prøvet før,” fortæller en deltager.

Nudging er tilsyneladende et afgørende element, når danskerne skal ændre vaner. Med Klimakampen bliver det nemt at træffe klimavenlige beslutninger – så nemt, at kampagnen efterspørges som en naturlig del af hverdagen:

“Kan man ikke få en app som den her til hver dag? Så bliver man jo meget mere klimabevidst, og det hjælper til at ændre vaner!”

Synes du også, det er svært at ændre vaner? 

Eller trænger dine kolleger til et venligt puf? 

👉 Klimakampen starter ny kampagne september 2024 og er åben for tilmelding. Læs mere her.

22.10.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Få klima ned i øjenhøjde med medarbejderne

17.06.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Sådan finder du et klimafællesskab

13.06.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Madspild er det usynlige klimaproblem

04.06.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Klimaet kalder på mindre madspild

15.05.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Tilmelding er nu åben til Klimakampen – September 2024

13.05.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Nudging hjælper danskerne til bedre klimavaner