19.04.2017 | Samfund
Ny aftale skal få gang i elbilsalget, men møder kritik
En aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre skal fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af den højere registreringsafgift på bl.a. elbiler. Parterne bag er glade, men der er kritik fra andre sider.
En ny aftale skal sparke gang i det nærmest dybfrosne salg af elbiler i Danmark. Venstrefløjen kalder dog aftalen uambitiøs. Arkivfoto.
Som tidligere omtalt her på CSR.dk, så er elbilsalget i Danmark gået fuldstændig i stå i 2017, i takt med at registreringsafgiften er steget som følge af det godt 1½ år gamle Venstre-ledede udspil på området. Det har medført hård kritik fra flere sider, og det søger det store regeringsparti nu at råde bod på.
Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa
V-LA-K-regeringen er således blevet enige med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om en ny aftale, der skal ”fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift på el- og brændselscellebiler.”
Efter lang tids pres på regeringen: Nye tiltag til gavn for elbiler og elbusser. @Spolitik vil mere. Men så langt, så godt. #dkpol #dkgreen pic.twitter.com/PP4709IKaS
— Jesper Petersen (@Jesper_Pet) 18. april 2017
Konkret betyder aftalen, at indfasningen af de almindelige afgifter udskydes, indtil der er nyregistreret 5.000 elbiler, opgjort fra 1. januar 2016 – dog senest frem til udgangen af 2018. Herefter genoptages den tidligere aftalte trinvise indfasning, frem til at elbilerne fuldt indfaset i registreringsafgiften i 2022.
Fra regeringens side har man anerkendt det svigtende salg, herunder sin egen politiks rolle i sagen, og med aftalen her, håber man at få kickstartet markedet.
”Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget. Derfor er det glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget”, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V).
Både glæde og hårde ord
Hos landets største interesseorganisation på området, Dansk Elbil Alliance, hilser man det nye tiltag velkommen. Samtidig efterlyser man mere langsigtet tænkning omkring hele skattesiden af sagen.
”Det er meget positivt, at partierne sammen sørger for at sætte lidt mere fart på det haltende elbilsalg. Det gavner ikke kun elbilsalget, men også klimaet og luften i byerne. Der er behov for en langsigtet reform af bilbeskatningen, så vi beskatter bilernes forurening og ikke deres værdi, så vi får en grønnere bilpark”, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.
En mikroskridt frem, men hold da op hvor uambitiøst. 5000 biler? Det er en uges salg af benzinbiler #dkgreen https://t.co/3FJZkjqixr
— Lisbeth Bech Poulsen (@LisbethBPoulsen) 18. april 2017
Fra en af aftalens parter, Socialdemokratiet, udtrykker skatteordfører Jesper Petersen tilfredshed på Twitter, om end han i samme åndedrag påpeger, at man gerne var gået videre.
Mere skarp i sin kritik af strategien er SF's skatteordfører, Lisbeth Bech Poulsen, der kalder aftalen uambitiøs med henvisning til salget af konventionelle personbiler, som fortsat vil være langt større.
Læs også: Stigende opbakning til offensiv klimapolitik
Ud over udskydelsen af afgiftsindfasningen indebærer den justerede elbilaftale også blandt andet et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh for elbiler og opladningshybridbiler. Det forhøjede fradrag skal ifølge aftaleparterne fremme salget af især små og mellemstore elbiler.
Endelig er partierne også enige om at videreføre særreglen om lav afgift på el til opladning af elbusser frem til 2024.
-AK
Klima, miljø og energi
Mangel på kloge klimahoveder er byggebranchens største bekymring
En online paneldebat om de nye klimakrav i byggeriet kom hurtigt til at dreje sig over på en kollektiv bekymring om manglen på kvalificeret arbejdskraft til at guide byggebranchen trygt igennem den grønne omstilling.
Klima, miljø og energi

Nyt EU-projekt skal bringe alternative proteiner i forbrugernes søgelys
Hvordan kan vi udvide antallet af både animalske og plantebaserede proteinkilder til gavn for både klimaet og sundheden? Det sætter EU-projektet LIKE-A-PRO spot på i løbet af de næste 4 år
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal give unge en stemme i biodiversitetskrisen
Med en millionbevilling fra Tuborgfondet vil Danmarks Naturfredningsforening skabe et nyt fællesskab for unge, der ønsker at bremse naturens tilbagegang. Projektet skal understøtte de unges naturdannelse, handlekraft og demokratiske indflydelse på biodiversitetskrisen.
Klima, miljø og energi

Ni bygherrer vil skrive danmarkshistorie med nye boligbyggerier
Kan klimaaftrykket fra nyt byggeri reduceres til en fjerdedel allerede i dag? Det skal ni bygherrer finde svar på, efter at de er blevet udvalgt til at bygge nye boliger med en maksimal klimabelastning på 2,5 kg. CO2 per kvadratmeter.
Klima, miljø og energi

Danmark topper anti-korruptionsliste for femte år i træk
Danmark er i en opgørelse lavet af Transparency International verdens mindst korrupte land – for femte gang i træk. Scoren afspejler dog ikke, at Danmark er et korruptionsfrit land, påpeger formand.
Supply chain

For kun halvdelen af indkøbere flugter ESG-mål med forsyningskædestrategi
Selvom vestlige virksomheder har etablerede ambitioner om bæredygtighed, sakker de bagud, når det kommer til at udvikle strategier for sine forsyningskæder.