19.04.2017 | Samfund
Ny aftale skal få gang i elbilsalget, men møder kritik
En aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre skal fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af den højere registreringsafgift på bl.a. elbiler. Parterne bag er glade, men der er kritik fra andre sider.
En ny aftale skal sparke gang i det nærmest dybfrosne salg af elbiler i Danmark. Venstrefløjen kalder dog aftalen uambitiøs. Arkivfoto.
Som tidligere omtalt her på CSR.dk, så er elbilsalget i Danmark gået fuldstændig i stå i 2017, i takt med at registreringsafgiften er steget som følge af det godt 1½ år gamle Venstre-ledede udspil på området. Det har medført hård kritik fra flere sider, og det søger det store regeringsparti nu at råde bod på.
Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa
V-LA-K-regeringen er således blevet enige med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om en ny aftale, der skal ”fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift på el- og brændselscellebiler.”
Efter lang tids pres på regeringen: Nye tiltag til gavn for elbiler og elbusser. @Spolitik vil mere. Men så langt, så godt. #dkpol #dkgreen pic.twitter.com/PP4709IKaS
— Jesper Petersen (@Jesper_Pet) 18. april 2017
Konkret betyder aftalen, at indfasningen af de almindelige afgifter udskydes, indtil der er nyregistreret 5.000 elbiler, opgjort fra 1. januar 2016 – dog senest frem til udgangen af 2018. Herefter genoptages den tidligere aftalte trinvise indfasning, frem til at elbilerne fuldt indfaset i registreringsafgiften i 2022.
Fra regeringens side har man anerkendt det svigtende salg, herunder sin egen politiks rolle i sagen, og med aftalen her, håber man at få kickstartet markedet.
”Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget. Derfor er det glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget”, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V).
Både glæde og hårde ord
Hos landets største interesseorganisation på området, Dansk Elbil Alliance, hilser man det nye tiltag velkommen. Samtidig efterlyser man mere langsigtet tænkning omkring hele skattesiden af sagen.
”Det er meget positivt, at partierne sammen sørger for at sætte lidt mere fart på det haltende elbilsalg. Det gavner ikke kun elbilsalget, men også klimaet og luften i byerne. Der er behov for en langsigtet reform af bilbeskatningen, så vi beskatter bilernes forurening og ikke deres værdi, så vi får en grønnere bilpark”, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.
En mikroskridt frem, men hold da op hvor uambitiøst. 5000 biler? Det er en uges salg af benzinbiler #dkgreen https://t.co/3FJZkjqixr
— Lisbeth Bech Poulsen (@LisbethBPoulsen) 18. april 2017
Fra en af aftalens parter, Socialdemokratiet, udtrykker skatteordfører Jesper Petersen tilfredshed på Twitter, om end han i samme åndedrag påpeger, at man gerne var gået videre.
Mere skarp i sin kritik af strategien er SF's skatteordfører, Lisbeth Bech Poulsen, der kalder aftalen uambitiøs med henvisning til salget af konventionelle personbiler, som fortsat vil være langt større.
Læs også: Stigende opbakning til offensiv klimapolitik
Ud over udskydelsen af afgiftsindfasningen indebærer den justerede elbilaftale også blandt andet et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh for elbiler og opladningshybridbiler. Det forhøjede fradrag skal ifølge aftaleparterne fremme salget af især små og mellemstore elbiler.
Endelig er partierne også enige om at videreføre særreglen om lav afgift på el til opladning af elbusser frem til 2024.
-AK
Strategi & ledelse

Amazon: 50 procent af al levering skal være CO2-neutral i 2030
Shipment Zero hedder Amazons nye vision om at 50 procent af internetgigantens leverancer skal være fuldstændig CO2-neutrale ved udgangen af 2030.
Klima, miljø og energi

Forskningsprojekt skal lave madaffald om til flybrændstof
Nature Energy, DTU og SDU starter d. 1. marts et forskningsprojekt, der med støtte fra SAS, Maersk og Lego skal undersøge biogas som et grønt alternativ til flytrafikken. Efterspørgslen er stor og håbet er resultater inden for et par år.
Klima, miljø og energi

EU hjælper 26 europæiske øer med grøn omstilling
Europa-Kommissionen har oprettet et energi-ø-sekretariat, der skal hjælpe med bæredygtigheden på 26 europæiske øer fra nord til syd.
Klima, miljø og energi

EU-enighed om CO2-mål for lastbiler
Med en ny aftale er Europa-Parlamentet og Rådet er blevet enige om de kommende standarder for nye lastbiler, der skal udlede 30 procent mindre CO2 i 2030. Men det skal kun være første skridt, lyder det fra Transport & Environment.
Klima, miljø og energi

Klimakampagne: 100.000 danskere skal råbe op om klima før valget
En ny borgerdrevet klimakamp vil samle danskerne i et opråb inden valget udskrives, og det skal organiseres online med inspiration fra Tyskland og Australien.
Strategi & ledelse

Dansk glæde for EU-emissionsmål for lastbiler
Både Det Økologiske Råd, DI Transport og klimaminister Lars Chr. Lilleholt udtrykker tilfredshed med de kommende EU-standarder for lastbilers CO2-udslip. ”Vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, lyder det fra ministeren. Volvo er klar til handling og efterlyser flere initiativer.