Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger
På fem år er stakken med greenwashingsager på Forbrugerombudsmandens bord tidoblet i størrelsen. Virksomheder kan vente længe på en afgørelse, og den fremtidige finansiering af sagsbehandlingen er usikker.
Foto: 123RF.com
Flere og flere virksomheder bliver anklaget for at have brudt markedsføringslovgivningen med lidt for friske grønne udsagn om deres produkter. Det kan mærkes hos Forbrugerombudsmanden.
Ifølge en ny aktindsigt fra Børsen har Forbrugerombudsmanden oplevet en markant stigning i sager om vildledende grøn markedsføring. Sidste år blev 162 virksomheder anklaget for at smykke sig med ubegrundede bæredygtighedsudsagn. Det er en tidobling på blot fem år.
Flere forbrugere og organisationer indsender klager, når virksomheder markedsfører sig med ord som "klimaneutral" eller "bæredygtig", uden at det kan dokumenteres. På trods af det stigende antal klager er der ikke kommet flere afgørelser end tidligere. I 2024 blev der afsluttet 48 sager, mens antallet i de foregående år har varieret fra 32 til 58.
Den stigende sagsbunke betyder, at virksomheder må vente længe på en afgørelse. I gennemsnit tog det 549 dage, eller halvandet år, at afslutte en greenwashingsag i 2024. Enkelte virksomheder har ventet i op mod tre år på svar, mens kun fem sager blev afgjort inden for et år.
Den lange ventetid har ført til kritik fra flere af de anklagede virksomheder, men også Forbrugerrådet Tænk, der selv står bag flere af anklagerne.
Skal foregå ordenligt
Hos Forbrugerombudsmanden Torben Jensen er der fuld forståelse for frustrationen, men han lægger vægt på, at man ikke vil gå på kompromis med kvaliteten af sagsbehandlingen .
"Vi bestræber os på at løse sagerne så hurtigt som muligt, men vi vil hellere gøre det ordentligt end at haste sagerne igennem", udtaler han til Børsen.
Han fremhæver blandt andet, at greenwashingsager ofte kræver tekniske vurderinger, og at mange ender med politianmeldelser og eventuelt skal behandles ved en domstol, hvilket alle er forklaringer på den stigende ventetid.
En anden udfordring er, at Forbrugerombudsmandens arbejde med greenwashing har været finansieret gennem en midlertidig bevilling på finansloven. Denne bevilling udløber med udgangen af 2025, og ifølge erhvervsminister Morten Bødskov er der endnu ikke taget stilling til, om den skal forlænges.
Hvis bevillingen ikke forlænges, kan ventetiden på greenwashingsager blive endnu længere. I dag sidder mellem seks og otte medarbejdere med denne type sager. Ifølge Forbrugerombudsmanden ville det kræve langt flere ressourcer at behandle sagerne hurtigere, men samtidig er der en grundlæggende sagsbehandlingstid, der ikke umiddelbart kan nedbringes.
For virksomheder betyder det, at en anklage om greenwashing kan hænge over dem i årevis, mens de venter på en afgørelse. Det kan både påvirke deres omdømme og skabe usikkerhed om, hvordan de må kommunikere deres bæredygtighedsinitiativer fremover.
- lhs