Ny bog advarer: Bæredygtighed kan ikke stå alene
På baggrund af omfattende forbrugerundersøgelser vil ny bog forklare virksomheder den rette vej til forbrugernes grønne hjerter.
”Bæredygtighed er godt på vej til at blive den næste globale megatrend”.
Sådan skriver Nicolai Broby Eckert, senior partner & co-head Nordics i Simon-Kucher og Caroline Kastbjerg, senior manager i Simon-Kucher i deres indlæg i Børsen.
Anledningen er deres nye bog ”The Demand Revolution”, hvor de vil vejlede virksomheder, så potentialet i den bæredygtige forbrugsbølge kan realiseres.
Hvad er problemet?
Indtil videre peger forfatterne på, at virksomheder har forsøgt at sælge grønne varer til forbrugere alene i kraft af, at de er grønne. Dette er ifølge forfatterne en illusion og kan få store konsekvenser for både virksomhedernes omsætning og image.
Illusionen fører til produktudvikling, hvor virksomheder tror, at forbrugere vil gå på kompromis med kvalitet og funktionalitet. Svaret fra bogen er ret enkelt: Det vil de ikke.
Ifølge forfatterne vil forbrugerne i stedet efterspørge reelle bæredygtige produkter og ydelser, hvor kvalitet, bæredygtighed og funktionalitet skal sameksistere.
Kravene fra forbrugere
På baggrund af en lang række undersøgelser af forbrugere identificerer bogen en række konkrete områder, hvor erhvervslivet er nødt til at reagere for at være med på bølgen.
- Modstanden mod engangsemballage, især plastik
- Bevidstheden om madspild og krav om individuelt tilpassede portioner
- At klimahensyn sættes højere end økologi
- Mere bevidste købsbeslutninger giver stigende krav om transparens
Ifølge Nicolai Broby Eckert og Caroline Kastbjerg er vi ved en skillevej: Lytter erhvervslivet til forbrugerne bliver bæredygtighed en ny global megatrend, og hvis ikke kan konsekvensen blive en bæredygtighedstræthed, som kun kan være dårligt nyt.
- lhs