01.07.2015  |  Klima, miljø og energi

Ny emballage skal mindske madspild

Nye emballagetyper fra flere parter i fødevarebranchen skal mindske madspild - blandt andet ved at være målrettet mindre husstande.

Op mod 20 procent af de fødevarer, vi køber, bliver smidt ud – blandt andet på grund af fordærvelse. Derfor samarbejder fødevare- og emballagebranchen nu om emballagetyper, som deler produktet op i måltidsportioner og holder mere tæt, når emballagen lukkes.

Det er flere aktører i fødevarebranchen, der har udviklet den nye type emballage, som tager højde for forbrugsmønstre i blandt andet singlehusstande.  

Læs også: Madmarked giver overskudsmad til udsatte

Samarbejdet er indgået på tværs af Coop Danmark, fødevare-, maskin-, og emballageproducenter, samt Teknologisk Institut, som står bag de nye emballagetyper, som får fødevarerne til at holde længere, når de er købt.

”Emballagen anses af mange for at være en stor belastning for miljøet, men emballagens påvirkning af miljøet er minimal i forhold til, at den rent faktisk forlænger holdbarheden af fødevarerne”, forklarer seniorkonsulent Helle Antvorskov, Teknologisk Institut og uddyber:

 ”Vi er nu gået skridtet videre og har justeret nogle emballager, så de passer bedre med forbrugsmønstrene. Derved kan forbrugerne reelt udnytte fødevarerne i emballagen bedre, så de må smide mindre ud”.

Læs også: Stærk vækst i grøn emballage

Blandt tiltagene er en gulerodspakke fra Gl. Estrup Gartneri, hvor gulerødder bliver pakket ind i tre mindre rum og en bedre forsegling af pålæg fra kødproducenten Tulip, der betyder, at varen kan holde sig længere.  

-JPN

Mere fra Joacim

Joacim Præst Nielsen

Redaktionsassistent

Uddannelse: Journalist ved Danmarks Medie- & Journalisthøjskole 2011-2015 og Institut Hautes Études de Communication Sociale i Bruxelles. Kandidatstuderende ved Center for Mellemøststudier, Syddansk Universitet. Udlært som journalist ved Udenrigsministeriets Presseenhed, Dagbladet Børsen. Fokusområder: Internationale relationer, EU, erhvervsjournalistik og virksomheder i hans arbejds- og studi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere