Ny kampagne skal forebygge hadbeskeder og trusler mod influencere
I forbindelse med et forskningsprojekt har influencere lavet to kampagner, der skal sætte fokus på arbejdsmiljøet blandt unge influencere, gamere og platformsarbejdere.
”Det her er min arbejdsplads, og du er mit arbejdsmiljø” og ”Tænk, hvis det var omvendt”.
Det er navnet på to kampagner, som influencerne Alexandra Staffensen og Guld-Dennis lige nu formidler på deres sociale medier.
Kampagnerne sker som led i et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan man kan forebygge krænkende handlinger, som begås mod unge på digitale arbejdsmarkeder.
For det er der brug for, mener Alexandra Staffensen.
Læs også: Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
Hun står bag bloggen www.migogmintinderbaby.dk og benytter blandt andet sin personlige platform til at sætte vanskelige emner og hadefulde beskeder på dagsordenen.
”Jeg har haft lange perioder i mit liv på de sociale medier med ondt i maven, hver gang jeg åbnede min indbakke. Hvor ville jeg ønske, at vi i stedet kunne løfte hinanden. Hylde hinanden, når man står frem med noget sårbart”, siger hun om deltagelsen i projektet på sin Instagram-profil.
Chikane og diskriminering
Kampagnens og forskningsprojektets fokus på digitale arbejdsmarkeder omhandler influencere og gamere, som har online opgaver, og platformsarbejdere, såsom madbude og rengøringshjælp, der modtager deres opgaver online, men udfører dem offline.
Og hate, krænkelser, chikane, trusler, eller diskriminering fra kunder eller følgere er eksempler på nogle af de risici som forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, ureguleret og udføres alene.
Derfor håber Johnny Dyreborg, seniorforsker ved NFA, at kampagnen kan belyse, hvad de unge kan blive udsat for.
Læs også: Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter
”Vi håber, at vi med denne kampagne får gjort opmærksom på, at mange unge platformsarbejdere med kundekontakt, eller hvor de sociale medier er en del af de unges arbejdsmiljø, bliver udsat for krænkende, grænseoverskridende og chikanerende adfærd fra kunder, seere eller følgere”, siger seniorforsker ved NFA, Johnny Dyreborg.
Det er disse kunder, følgere og seere, som er målgruppen på kampagnen - altså kunder, der bestiller pizza eller skal have foretaget rengøring i deres hjem eller seere til Instagram, Youtube og gamingvideoer.
”Fælles for disse platformsarbejdere, youtubere og gamere er, at den til tider meget rå tone og krænkende adfærd på de sociale medier er blevet en del af deres arbejdsliv. Med dette projekt prøver vi at finde nye, og nogle vil nok tænke utraditionelle, veje til at forebygge disse krænkelser”, siger han.
- HCL