14.11.2022 | Medarbejder
Ny kampagne skal forebygge hadbeskeder og trusler mod influencere
I forbindelse med et forskningsprojekt har influencere lavet to kampagner, der skal sætte fokus på arbejdsmiljøet blandt unge influencere, gamere og platformsarbejdere.
I kampagnen viser Alexandra Staffensen nogle af de beskeder, hun har modtaget fra følgere eller seere online. Foto: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
”Det her er min arbejdsplads, og du er mit arbejdsmiljø” og ”Tænk, hvis det var omvendt”.
Det er navnet på to kampagner, som influencerne Alexandra Staffensen og Guld-Dennis lige nu formidler på deres sociale medier.
Kampagnerne sker som led i et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan man kan forebygge krænkende handlinger, som begås mod unge på digitale arbejdsmarkeder.
For det er der brug for, mener Alexandra Staffensen.
Læs også: Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
Hun står bag bloggen www.migogmintinderbaby.dk og benytter blandt andet sin personlige platform til at sætte vanskelige emner og hadefulde beskeder på dagsordenen.
”Jeg har haft lange perioder i mit liv på de sociale medier med ondt i maven, hver gang jeg åbnede min indbakke. Hvor ville jeg ønske, at vi i stedet kunne løfte hinanden. Hylde hinanden, når man står frem med noget sårbart”, siger hun om deltagelsen i projektet på sin Instagram-profil.
Chikane og diskriminering
Kampagnens og forskningsprojektets fokus på digitale arbejdsmarkeder omhandler influencere og gamere, som har online opgaver, og platformsarbejdere, såsom madbude og rengøringshjælp, der modtager deres opgaver online, men udfører dem offline.
Og hate, krænkelser, chikane, trusler, eller diskriminering fra kunder eller følgere er eksempler på nogle af de risici som forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, ureguleret og udføres alene.
Derfor håber Johnny Dyreborg, seniorforsker ved NFA, at kampagnen kan belyse, hvad de unge kan blive udsat for.
Læs også: Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter
”Vi håber, at vi med denne kampagne får gjort opmærksom på, at mange unge platformsarbejdere med kundekontakt, eller hvor de sociale medier er en del af de unges arbejdsmiljø, bliver udsat for krænkende, grænseoverskridende og chikanerende adfærd fra kunder, seere eller følgere”, siger seniorforsker ved NFA, Johnny Dyreborg.
Det er disse kunder, følgere og seere, som er målgruppen på kampagnen - altså kunder, der bestiller pizza eller skal have foretaget rengøring i deres hjem eller seere til Instagram, Youtube og gamingvideoer.
”Fælles for disse platformsarbejdere, youtubere og gamere er, at den til tider meget rå tone og krænkende adfærd på de sociale medier er blevet en del af deres arbejdsliv. Med dette projekt prøver vi at finde nye, og nogle vil nok tænke utraditionelle, veje til at forebygge disse krænkelser”, siger han.
- HCL
Klima, miljø og energi
Mangel på kloge klimahoveder er byggebranchens største bekymring
En online paneldebat om de nye klimakrav i byggeriet kom hurtigt til at dreje sig over på en kollektiv bekymring om manglen på kvalificeret arbejdskraft til at guide byggebranchen trygt igennem den grønne omstilling.
Klima, miljø og energi

Nyt EU-projekt skal bringe alternative proteiner i forbrugernes søgelys
Hvordan kan vi udvide antallet af både animalske og plantebaserede proteinkilder til gavn for både klimaet og sundheden? Det sætter EU-projektet LIKE-A-PRO spot på i løbet af de næste 4 år
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal give unge en stemme i biodiversitetskrisen
Med en millionbevilling fra Tuborgfondet vil Danmarks Naturfredningsforening skabe et nyt fællesskab for unge, der ønsker at bremse naturens tilbagegang. Projektet skal understøtte de unges naturdannelse, handlekraft og demokratiske indflydelse på biodiversitetskrisen.
Klima, miljø og energi

Ni bygherrer vil skrive danmarkshistorie med nye boligbyggerier
Kan klimaaftrykket fra nyt byggeri reduceres til en fjerdedel allerede i dag? Det skal ni bygherrer finde svar på, efter at de er blevet udvalgt til at bygge nye boliger med en maksimal klimabelastning på 2,5 kg. CO2 per kvadratmeter.
Klima, miljø og energi

Danmark topper anti-korruptionsliste for femte år i træk
Danmark er i en opgørelse lavet af Transparency International verdens mindst korrupte land – for femte gang i træk. Scoren afspejler dog ikke, at Danmark er et korruptionsfrit land, påpeger formand.
Supply chain

For kun halvdelen af indkøbere flugter ESG-mål med forsyningskædestrategi
Selvom vestlige virksomheder har etablerede ambitioner om bæredygtighed, sakker de bagud, når det kommer til at udvikle strategier for sine forsyningskæder.