08.01.2021 | Supply chain
Ny online platform skal hjælpe virksomheder med at source mere ansvarligt
Den nye online sourcing-platform, der modtager støtte fra blandt andet Unilever, skal øge graden af social og grøn ansvarlighed i regioner med råvareproduktion af globalt efterspurgte fødevarer og materialer.
Mars, PepsiCo og Unilever er blandt de involverede virksomheder, der er med til udviklingen af en ny online sourcing-platform kaldet 'SourceUp'.
Det skriver Sustainable Brands™.
Formålet med platformen er at øge graden af bæredygtighed i regioner, hvor der dyrkes råvarer, som der er stor global efterspørgsel på. Initiativet er drevet af The Sustainable Trade Initiative (IDH) imens flere globale virksomheder er involveret både praktisk og økonomisk i projektet.
Projektet er funderet på en kollektiv tankegang, hvor flere af de store magtfulde virksomheder går sammen om at udvikle ikke blot de enkelte producenter, men hele sourcing-regioner. Der er stort fokus på det brede samarbejde imellem regeringen i regionerne og lokale interessenter, producenterne og de handlende virksomheder.
Læs også: Unilever udvider brugen af data-analyse til at redde skovene
Platformen er udviklet til brug af almindelige virksomheder såvel som ledere inden for bæredygtighed, som en hjælp til at identificere regioner med ansvarlige producenter. Virksomheder der allerede køber fra en specifik region kan med platformen også lokalisere passende nye partnere i forbindelse med implementering af nye initiativer indenfor bæredygtighed.
Resultaterne spås at række langt ud over, hvad de enkelte producenter, lokale myndigheder og globale indkøbere kan gøre alene.
Der er indtil videre 11 sourcing-regioner repræsenteret på platformen i Brasilien, Indien, Indonesien, Liberia og Vietnam, som dækker råvarer som fx soya, avokado, bomuld og træ. Daan Wensing, administrerende direktør for IDH, fortæller til Sustainable Brands™ at de forventer massiv tilgang af både regioner og råvare-typer allerede i løbet af 2021.
De første erfaringer er allerede gjort i Indonesiens Aceh Tamiang-distrikt, hvor der blandt andet produceres palmeolie, naturgummi og kaffe.
Sidste måned rejste Unilever og IDH en samlet investering på mere end 12 millioner danske kroner til netop Aceh Tamiang-distriktet, der skal fokusere på social integration og naturbeskyttelse som fx skovbeskyttelse og genplantning af skove.
- MTN
Klima, miljø og energi

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
Planen er, at være klar til at begynde at bestille store CO2-neutrale skibe mod slutningen af dette årti.
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Samfund

World Economic Forum's Global Risks Report har længe advaret om en global pandemi
Pandemien har vist, at globale kriser kan ramme virksomheder på områder, som man ikke har taget med i sin risikovurdering. Derfor skal man i sin risikostyring fremadrettet arbejde langt mere med komplekse og strukturelle risici.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.
Klima, miljø og energi

Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol
I langt de fleste virksomheders tilfælde skal den største mængde CO2-udledning findes i det såkaldte scope 3. “Særligt de små og mellemstore virksomheder er udfordret", udtaler Concitos direktør, Christian Ibsen.