Ny online platform skal hjælpe virksomheder med at source mere ansvarligt
Den nye online sourcing-platform, der modtager støtte fra blandt andet Unilever, skal øge graden af social og grøn ansvarlighed i regioner med råvareproduktion af globalt efterspurgte fødevarer og materialer.
Mars, PepsiCo og Unilever er blandt de involverede virksomheder, der er med til udviklingen af en ny online sourcing-platform kaldet 'SourceUp'.
Det skriver Sustainable Brands™.
Formålet med platformen er at øge graden af bæredygtighed i regioner, hvor der dyrkes råvarer, som der er stor global efterspørgsel på. Initiativet er drevet af The Sustainable Trade Initiative (IDH) imens flere globale virksomheder er involveret både praktisk og økonomisk i projektet.
Projektet er funderet på en kollektiv tankegang, hvor flere af de store magtfulde virksomheder går sammen om at udvikle ikke blot de enkelte producenter, men hele sourcing-regioner. Der er stort fokus på det brede samarbejde imellem regeringen i regionerne og lokale interessenter, producenterne og de handlende virksomheder.
Læs også: Unilever udvider brugen af data-analyse til at redde skovene
Platformen er udviklet til brug af almindelige virksomheder såvel som ledere inden for bæredygtighed, som en hjælp til at identificere regioner med ansvarlige producenter. Virksomheder der allerede køber fra en specifik region kan med platformen også lokalisere passende nye partnere i forbindelse med implementering af nye initiativer indenfor bæredygtighed.
Resultaterne spås at række langt ud over, hvad de enkelte producenter, lokale myndigheder og globale indkøbere kan gøre alene.
Der er indtil videre 11 sourcing-regioner repræsenteret på platformen i Brasilien, Indien, Indonesien, Liberia og Vietnam, som dækker råvarer som fx soya, avokado, bomuld og træ. Daan Wensing, administrerende direktør for IDH, fortæller til Sustainable Brands™ at de forventer massiv tilgang af både regioner og råvare-typer allerede i løbet af 2021.
De første erfaringer er allerede gjort i Indonesiens Aceh Tamiang-distrikt, hvor der blandt andet produceres palmeolie, naturgummi og kaffe.
Sidste måned rejste Unilever og IDH en samlet investering på mere end 12 millioner danske kroner til netop Aceh Tamiang-distriktet, der skal fokusere på social integration og naturbeskyttelse som fx skovbeskyttelse og genplantning af skove.
- MTN