10.12.2014 | Strategi & ledelse
Ny udbudslov: Nye regler skal sikre mere innovative og grønne indkøb
Indhold fra partner Hvad er dette?
Har du styr på livscyklusomkostningerne for dine produkter? RBE: Regeringen har sendt udkast til ny dansk udbudslov i høring. Loven samler alle regler om udbud ét sted og implementerer samtidig EUs nye udbudsdirektiv.
Som noget nyt skal ordregivere kunne tildele opgaver på baggrund af en vurdering af livscyklusomkostninger og ikke kun anskaffelsespriser. De skal også kunne kræve specifikke mærker som bevis for, at det tilbudte produkt har de krævede egenskaber.
En ambition i EU-direktivet er at bane vejen for flere grønne indkøb. En central del af den nye udbudslov er derfor også at skabe grundlag for, at de offentlige myndigheder køber mere bæredygtigt ind. RBE vil udarbejde høringssvar på basis af input fra medlemmerne. Umiddelbart rummer lovudkastet to områder, hvor forudsætningerne for bæredygtige indkøb styrkes:
Livscyklus: De offentlige myndigheder skal kunne købe ind med afsæt i en beregning af produktets/ydelsens livscyklusomkostninger. De omkostninger, der skal tages hensyn til, omfatter ikke kun direkte udgifter, men også eksterne miljøomkostninger, hvis de kan værdisættes og verificeres. Europa-Kommissionen forventes at udarbejde en fælles metode til beregning af livscyklusomkostninger. Når den foreligger, skal ordregiveren gøre brug af denne, hvis de vælger at tildele opgaver på baggrund
af livscyklusomkostninger.
Mærkning: Eu-direktivet giver ordregiveren mulighed for i udbudsmaterialet at kræve specifikke mærker som bevis for, at det tilbudte produkt har de krævede egenskaber. Det er en forenkling af reglerne, fordi ordregiver i stedet for at indsætte de specifikke kriterier for opfyldelsen af et relevant mærke som i dag, fremover blot kan kræve et specifikt mærke. Dog skal ordregiver, som kræver et bestemt mærke, acceptere alle mærker, der opfylder tilsvarende mærkekrav. Ordregiveren skal acceptere anden passende dokumentation, hvis tilbudsgiveren ikke har mulighed for at få det krævede mærke eller et tilsvarende mærke inden for den gældende frist af årsager, der ikke kan tilskrives den pågældende tilbudsgiver.
Kommunikation

Kan man lave en skarp CSR strategi på 4-5 måneder - udelukkende via online rådgivning?
Det er helt tydeligt, at Covid 19-pandemien har trukket indførelsen af digitalisering og virtuelle læringsmiljøer op i et højere tempo. Vi er nu alle vant til virtuelle møder og online vidensdeling
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Sådan laver du en miljøpolitik!
De fleste virksomheder påvirker miljøet. Derfor giver det mening at arbejde bevidst med miljøet, da man så kan minimere omkostningerne og risikoen for dårlig omtale, og styrke sin branding og forretningsudvikling. Og dette starter med en miljøpolitik.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Paradigmeskifte på vej i erhvervslivet – farvel til korruption, bedrag og hvidvask
Der går næppe en uge uden at vi møder nye historier i aviserne om korruption, bedrag og hvidvask i det danske samfund. Det er som om vi er inde i en periode, hvor skandalerne bare står i kø for at blive fortalt. Det er specielt finansverdenen der er ramt.
Indhold fra partner
Kommunikation

Euro Cater - CSR er godt købmandskab
Sund fornuft og omtanke har altid været kernen hos foodservicevirksomheden Euro Cater. Det man gør, skal være i orden, og man skal bruge ressourcerne hensigtsmæssigt. Det ændrer en CSR-strategi ikke på, men processen, som blev sat i gang af nye lovkrav,har sat arbejdsgangene i system.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Sådan bliver verdensmålene til god forretning
FN’s verdensmål skaber forretningsmuligheder for mindst 12 billioner $. Men hvordan og hvad skal der til for at danske virksomheder kan få en sundere økonomi ved at skabe en mere bæredygtig forretning?
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR har sat ordentligheden i system hos VAM A/S
Krav fra en kunde satte entreprenørfirmaet VAM A/S i gang med at arbejde struktureret med CSR. Samarbejdet med Sustainor gjorde det klart, at den ordentlighed, VAM altid har lagt stor vægt på, langt hen ad vejen er CSR. For hos VAM tager man sig godt af sine medarbejdere, passer på ressourcerne - og tjener penge på det.
Indhold fra partner