ESG-software kommer især landets SMV-virksomheder til gavn
KRONIK: Er de kommende år første gang, hvor du og din virksomhed skal i gang med rapportere jeres egne bæredygtighedsdata? Så læs med her, hvor Dennis Thaagaard, CEO og grundlægger af Sustainor giver sit bud på, hvordan ESG-software kan spare virksomhederne for mange hundredetusind kroner i konsulentudgifter.
Det seneste års tid har jeg flere gange ugentligt været ude at holde oplæg for SMV-virksomheder rundt omkring i hele landet om, hvordan de kommer i gang med at implementere deres første CSR-strategi og hvordan.
Det er alle ambitiøse og hårdtarbejdende virksomhedsejere – som ovenikøbet har rigtig travlt.
Og den sætning jeg har hørt flest gange i år er denne:
”Vi har rygende travlt, og vi kan godt se, at vi bliver nødt til at arbejde med bæredygtighed, men vi ved ikke, hvordan vi skal finde tiden eller ressourcerne til det. Eller pengene for den sags skyld”
Jeg forstår udmærket deres frustration. At skulle sætte sig ind i et helt nyt område og nye lovkrav fra EU kan føles som en sur tjans – især når man i forvejen har travlt og ingen forhåndsviden har på CSR-området.
Og netop her kommer den ESG-software, som i øjeblikket buldrer frem fra flere kanter, rigtig mange virksomheder til gavn. Måske især SMV-virksomheder, som ellers ikke vil have en ærlig chance for selv at sætte sig ind i de mange komplekse og nye EU-krav, der om lidt rammer tusindvis af virksomheder.
I Sustainor har vi f.eks. udviklet et nyt IT-system, Sustainor Backbone, som giver alle virksomheder – store som små - mulighed for selv at kunne indsamle og rapportere deres data på bæredygtighed.
De bliver med andre ord selv i stand til at kunne indsamle og rapportere om de relevante tal.
Vores mål for brugervenligheden er, at hvilken som helst ansat i en virksomhed skal kunne bruge det. Selvom kravene er komplekse, har vi gjort brugerfladen meget enkel.
Fordelene ved at gå i gang med at bruge denne slags eksempler på ESG-software allerede nu er at virksomhederne på forkant bliver klædt på til at imødekomme de kommende direktiver fra EU.
Virksomhederne får samtidig en kæmpe markeds- og brandingmæssig fordel, fordi de – modsat deres konkurrenter – bliver firstmovers, når det kommer til at levere på de mange nye bæredygtighedskrav.
Og til sidst kommer landets leverandør-virksomheder til at leve op til de rapporteringskrav, som de automatisk vil få fra de af deres kunder, som er store virksomheder, og som også bliver underlagt de nye krav fra EU. De store virksomheder bliver pålagt at skulle hente data fra deres underleverandører, og de underleverandører der ikke kan det, vil ganske enkelt blive valgt fra til fordel for andre, der kan levere dokumentation.