20.02.2023 | Supply chain
Sådan minimerer du risikoen fra dine leverandører
Indhold fra partner Hvad er dette?
At have eksterne leverandører medfører helt automatisk en risiko for, at der kan være led i jeres værdikæde, som har en negativ på indvirkning på omverdenen, men som I nødvendigvis ikke selv er klar over. Her er Dennis Thaagaard fra Sustainors fem vigtigste råd til, hvordan virksomheder bedst muligt minimerer risikoen fra deres leverandører.
Alle virksomheder, der producerer fysiske varer, har typisk en større leverandørkæde.
At have eksterne leverandører medfører helt automatisk en risiko for, at der kan være led i jeres værdikæde, som har en negativ på indvirkning på omverdenen, men som I nødvendigvis ikke selv er klar over.
Det kan f.eks. være led i den yderste værdikæde, hvor der er brugt børnearbejde til fremstilling af komponenter til jeres varer, hvor arbejdsforholdene er kritisable, eller hvor der ikke er styr på påvirkningen på miljøet.
Tit har virksomhederne styr på de direkte leverandører, men ikke deres leverandører eller længere tilbage i kæden. Og rigtig meget af risikoen ligger lige netop dér.
Jeg rådgiver altid virksomheder, jeg er i kontakt med, til at få et overblik over deres leverandørers leverandører. Hvorfor? Fordi man risikerer at havne i en uventet shitstorm, hvis det viser sig at ens virksomhed laver forretninger med underleverandører, som er indblandet i negative sager som eksempelvis brug af tvangsarbejde eller børnearbejde. Og dem er desværre rigtig mange af.
Sådan starter I
Når vi snakker klima, så ligger størstedelen af den såkaldte scope 3 (indirekte udledninger, som ligger uden for virksomhedens direkte kontrol) typisk ved leverandørerne. Alene af den grund er det ekstremt vigtigt at have styr på hele virksomhedens værdikæde.
Typisk har man som mindre virksomhed primært fokus på pris, kvalitet og leveringssikkerhed. Men faktum er, at der bliver stadig større fokus på, at alle virksomheder har styr på deres egen og leverandørernes indvirkning på verden,
Hvor starter du så, hvis dette er et helt nyt område for jer?
1. Lav en liste over alle jeres leverandører. Prioriter dem efter, hvor meget I køber ind årligt. Vurdér også om der er lande eller materialer, der udgør en specielt høj risiko. Så sætter du dem øverst på listen.
2. Find et standard etisk leverandørkodeks - fx fra Sedex, BSCI eller en stor virksomhed i jeres branche. Tilføj en appendiks med jeres egne specifikke krav til leverandørerne.
3. Send leverandørkodekset ud til alle de største leverandører på listen, og bed om deres underskrift. Ofte vil de skrive under, da de kender standarden. Arbejd dig ned igennem listen, indtil alle har skrevet under.
4. Hvis de ikke vil skrive under, så vurdér om det er fordi de blot vil undgå administrativt bøvl eller uanmeldte besøg på deres fabrik. I så fald er det fint blot at få deres eget etiske kodeks, samt andet, der dokumenterer deres høje niveau på bæredygtighed (fx certificeringer).
5. Hvis de ikke vil skrive under, fordi de ikke kan leve op til kravene i dit leverandørkodeks, så skal du vurdere, om de har viljen til at forbedre sig. I så fald kan du lave en plan sammen med dem om at forbedre sig. Hvis de ikke udviser vilje til forbedring, så skal du vurdere, om det er bedst at finde en anden leverandør. Eller om du kan leve med risikoen for at havne i en uheldig situation.
Senere kan du styrke din risikovurdering af leverandørerne ved at sende et spørgeskema ud med 50-100 spørgsmål til mere specifikke områder indenfor udvalgte forhold.
Hvis man på baggrund af det, kan se, at der er områder med en ’rød lampe’, kan man lave en forbedringsplan sammen med leverandører. Og blive nødsaget til at lave et besøg på fabrikkerne for tjekke op på de faktiske forhold.
Endelig vil det være gavnligt at have et presseberedskab på plads, hvis det skulle hænde at I alligevel havner i en uheldig situation med en leverandør. Stil dig selv alle de kritiske spørgsmål en journalist ville stille, og find så de bedste svar. Husk at det for det meste giver bedst mening blot at sige sandheden.
Klima, miljø og energi

En bølge af grønne krav er på vej fra EU – er jeres virksomhed klar?
Allerede fra næste år skal de første virksomheder til at indsamle store mængder af ESG-data for at leve op til de nye lovkrav, som er på vej fra EU. Skåret ind til benet betyder det, at alle tal på bæredygtighed i fremtiden bliver lige så vigtige som virksomhedernes finansielle tal. Men den rapportering behøver ikke at være uoverskuelig – tværtimod.
Indhold fra partner
Kommunikation

Kan man lave en skarp CSR strategi på 4-5 måneder - udelukkende via online rådgivning?
Det er helt tydeligt, at Covid 19-pandemien har trukket indførelsen af digitalisering og virtuelle læringsmiljøer op i et højere tempo. Vi er nu alle vant til virtuelle møder og online vidensdeling
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ESG-software kommer især landets SMV-virksomheder til gavn
KRONIK: Er de kommende år første gang, hvor du og din virksomhed skal i gang med rapportere jeres egne bæredygtighedsdata? Så læs med her, hvor Dennis Thaagaard, CEO og grundlægger af Sustainor giver sit bud på, hvordan ESG-software kan spare virksomhederne for mange hundredetusind kroner i konsulentudgifter.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Paradigmeskifte på vej i erhvervslivet – farvel til korruption, bedrag og hvidvask
Der går næppe en uge uden at vi møder nye historier i aviserne om korruption, bedrag og hvidvask i det danske samfund. Det er som om vi er inde i en periode, hvor skandalerne bare står i kø for at blive fortalt. Det er specielt finansverdenen der er ramt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Vi søger 10 testvirksomheder, som gratis vil prøve Sustainor Backbone det næste år.
Sustainor Backbone er et brugervenligt IT-system, som giver din virksomhed mulighed for selv at kunne indsamle og rapportere dine data på bæredygtighed (som snart bliver et krav, når EU’s direktiver træder i kraft fra 2024.)
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Sådan bliver verdensmålene til god forretning
FN’s verdensmål skaber forretningsmuligheder for mindst 12 billioner $. Men hvordan og hvad skal der til for at danske virksomheder kan få en sundere økonomi ved at skabe en mere bæredygtig forretning?
Indhold fra partner