03.05.2021  |  Kommunikation

Ny undersøgelse tager pulsen på danskernes holdning til virksomheders kommunikation om bæredygtighed

Det årlige Bæredygtighedsbarometer fra Advice er netop udgivet. Forbrugerne vil gerne handle mere bæredygtig, men virksomhederne skal stadig kommunikere deres budskaber langt tydeligere, mener ekspert.

Kommunikations- og reklamebureauet Advice har netop udgivet deres rapport ’Bæredygtighedsbarometer’, der årligt tager pulsen på forbrugernes holdning til bæredygtig kommunikation.

Det skriver Dansk Markedsføring. 

Hele 56 procent af de i alt 2.014 adspurgte erklærede sig enige i, at virksomheder er gode til at fortælle om deres bæredygtige tiltag. I 2019 var tallet kun 24 procent. 40 procent – primært de unge - mener dog, at virksomhederne overdriver deres indsats på bæredygtighedsområdet.

Barometeret viser desuden, at under 20 procent af respondenterne føler sig velinformeret om, hvilke varer der reelt er bæredygtige.

”Forbrugerne vil gerne handle mere bæredygtigt. Men de aner ikke, om tomaten fra Spanien er mere bæredygtig end væksthus-tomaten fra Fyn. Det virker lidt underligt, at vi kan aflæse kalorier og kulhydrater i en vare, men ikke kan læse CO2-belastning ud af varedeklarationen, siger Martin Vith Ankerstjerne, der er Director og partner hos Advice.

Læs også: Forbrugere 2021: Interesserede men ikke overbeviste

Der er desuden sket et bemærkelsesværdigt fald fra 2020 rapporten, hvor 34 procent mente at forbrugeren bærer det største ansvar. Tallet i det netop udkomne barometer var faldet til 28 procent. Forbrugeren ser altså i stigende grad virksomhederne som den hovedansvarlige.

Flemming Møldrup, Sustainability communication- & branding advisor, MäRK opfordrer virksomhederne til at droppe den ’fluffy’ kommunikation og i stedet kommunikere mere dirkete med handle-anvisninger til forbrugerne.

”Jeg synes, virksomhederne skal blive bedre til at skelne mellem, hvad der er kampagneværdige grønne tiltag – laver vi noget som virkelig gør en forskel for den grønne agenda? Og så kommunikere det, og lade det andet være og indgå i værdikæden som en naturlig udvikling.

Læs desuden fem vigtige fund i Bæredygtighedsbarometeret 2021 her.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere