Ny undersøgelse tager pulsen på danskernes holdning til virksomheders kommunikation om bæredygtighed

Det årlige Bæredygtighedsbarometer fra Advice er netop udgivet. Forbrugerne vil gerne handle mere bæredygtig, men virksomhederne skal stadig kommunikere deres budskaber langt tydeligere, mener ekspert.

Grafik: Advice.

03.05.2021

CSR.dk

Kommunikations- og reklamebureauet Advice har netop udgivet deres rapport ’Bæredygtighedsbarometer’, der årligt tager pulsen på forbrugernes holdning til bæredygtig kommunikation.

Det skriver Dansk Markedsføring. 

Hele 56 procent af de i alt 2.014 adspurgte erklærede sig enige i, at virksomheder er gode til at fortælle om deres bæredygtige tiltag. I 2019 var tallet kun 24 procent. 40 procent – primært de unge - mener dog, at virksomhederne overdriver deres indsats på bæredygtighedsområdet.

Barometeret viser desuden, at under 20 procent af respondenterne føler sig velinformeret om, hvilke varer der reelt er bæredygtige.

”Forbrugerne vil gerne handle mere bæredygtigt. Men de aner ikke, om tomaten fra Spanien er mere bæredygtig end væksthus-tomaten fra Fyn. Det virker lidt underligt, at vi kan aflæse kalorier og kulhydrater i en vare, men ikke kan læse CO2-belastning ud af varedeklarationen, siger Martin Vith Ankerstjerne, der er Director og partner hos Advice.

Læs også: Forbrugere 2021: Interesserede men ikke overbeviste

Der er desuden sket et bemærkelsesværdigt fald fra 2020 rapporten, hvor 34 procent mente at forbrugeren bærer det største ansvar. Tallet i det netop udkomne barometer var faldet til 28 procent. Forbrugeren ser altså i stigende grad virksomhederne som den hovedansvarlige.

Flemming Møldrup, Sustainability communication- & branding advisor, MäRK opfordrer virksomhederne til at droppe den ’fluffy’ kommunikation og i stedet kommunikere mere dirkete med handle-anvisninger til forbrugerne.

”Jeg synes, virksomhederne skal blive bedre til at skelne mellem, hvad der er kampagneværdige grønne tiltag – laver vi noget som virkelig gør en forskel for den grønne agenda? Og så kommunikere det, og lade det andet være og indgå i værdikæden som en naturlig udvikling.

Læs desuden fem vigtige fund i Bæredygtighedsbarometeret 2021 her.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

S3: Fra filantropi til strategi gennem partnerskab

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

05.03.2025

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-bæredygtighedsrapportering

På kurset i CSRD-bæredygtighedsrapportering bliver du klogere på, hvorfor en robust forståelse af ESG (Enviromental, Social & Governance) og bæredygtighedsrapportering ikke blot er etisk og lovgivningsmæssigt nødvendigt for mange virksomheder, men også et strategisk aktiv for at fremtidssikre din virksomhed.

Dato

05.03.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

05.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Forår 25 - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

05.03.2025

Tid

09:00

Sted

København