Ny undersøgelse tager pulsen på danskernes holdning til virksomheders kommunikation om bæredygtighed

Det årlige Bæredygtighedsbarometer fra Advice er netop udgivet. Forbrugerne vil gerne handle mere bæredygtig, men virksomhederne skal stadig kommunikere deres budskaber langt tydeligere, mener ekspert.

Grafik: Advice.

03.05.2021

CSR.dk

Kommunikations- og reklamebureauet Advice har netop udgivet deres rapport ’Bæredygtighedsbarometer’, der årligt tager pulsen på forbrugernes holdning til bæredygtig kommunikation.

Det skriver Dansk Markedsføring. 

Hele 56 procent af de i alt 2.014 adspurgte erklærede sig enige i, at virksomheder er gode til at fortælle om deres bæredygtige tiltag. I 2019 var tallet kun 24 procent. 40 procent – primært de unge - mener dog, at virksomhederne overdriver deres indsats på bæredygtighedsområdet.

Barometeret viser desuden, at under 20 procent af respondenterne føler sig velinformeret om, hvilke varer der reelt er bæredygtige.

”Forbrugerne vil gerne handle mere bæredygtigt. Men de aner ikke, om tomaten fra Spanien er mere bæredygtig end væksthus-tomaten fra Fyn. Det virker lidt underligt, at vi kan aflæse kalorier og kulhydrater i en vare, men ikke kan læse CO2-belastning ud af varedeklarationen, siger Martin Vith Ankerstjerne, der er Director og partner hos Advice.

Læs også: Forbrugere 2021: Interesserede men ikke overbeviste

Der er desuden sket et bemærkelsesværdigt fald fra 2020 rapporten, hvor 34 procent mente at forbrugeren bærer det største ansvar. Tallet i det netop udkomne barometer var faldet til 28 procent. Forbrugeren ser altså i stigende grad virksomhederne som den hovedansvarlige.

Flemming Møldrup, Sustainability communication- & branding advisor, MäRK opfordrer virksomhederne til at droppe den ’fluffy’ kommunikation og i stedet kommunikere mere dirkete med handle-anvisninger til forbrugerne.

”Jeg synes, virksomhederne skal blive bedre til at skelne mellem, hvad der er kampagneværdige grønne tiltag – laver vi noget som virkelig gør en forskel for den grønne agenda? Og så kommunikere det, og lade det andet være og indgå i værdikæden som en naturlig udvikling.

Læs desuden fem vigtige fund i Bæredygtighedsbarometeret 2021 her.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom